Een voorbeeld nemend aan de geleidelijke steiging van SaaS (Software als een dienst), geeft Sage klanten, die hun ERP (enterprise resource planning) systeem runnen als software op locatie, de optie tot abonnementsprijzen.
Het abonnementsmodel is universeel in de SaaS wereld, waar klanten gewoonlijk een maandelijks bedrag betalen per gebruiker. Het is niet perse goedkoper dan traditionele permanente licentiering onderhoudskosten op lange termijn, maar abonnementsklanten vermijden het van te voren apart te moeten houden van grote sommen geld voor licentieringen.
Joe Langner, uitvoerend vice president van middelgrote ERP en CRM oplossingen, Sage Noord Amerika, zei: “Abonnement prijzen worden doordringender en kasstroom is nog steeds koning bij onze klanten.”
Oorspronkelijk, zijn de abonnementsprijzen voor Sage haar 100, 300 en 500 ERP producten, die voorheen bekend stonden als Mas 90 en 200, AccPac en Mas 500. Andere producten in de portfolio van Sage zullen in de loop van de tijd die optie ook krijgen.
De prijzen beginnen bij US$65 per gebruiker per maand voor financiën, US$99 per gebruiker per maand voor financiën en distributie en US$150 per gebruiker per maand voor financiën, distributie en productiemodules. Add-ons zoals BI (business intelligentie) zijn ook beschikbaar.
Klanten kunnen tevens gehoste ERP abonnementen krijgen tegen extra betaling. Alle abonnementgebruikers zullen het hoogste niveau van Sage haar Gold ondersteuning krijgen.
Langner gaf aan dat traditionele licenties nog steeds beschikbaar zullen zijn.
Langner zei verder dat SaaS verkopers gewoonlijk van klanten vereisen dat deze zich voor tenminste een jaar opgeven. Sage vraagt dat niet, maar zal klanten een 120-dagen meldtijd geven “zodat de technologie “tot rust kan komen” van hun sites.
Sage verricht het grootste deel van haar activiteiten via haar partners uit en dat zal volgens Langner zo blijven met het abonnementsmodel. Terwijl andere verkopers partners hebben vereist om van te voren licentieringen te kopen en die daarna verder te verkopen voor klanten in de vorm van abonnementen, kiest Sage niet voor die aanpak. In plaats daarvan, zullen partners een commissie krijgen op abonnementsverkopen.
Een voordeel voor eeuwigdurende licenties is het feit dat klanten zelden de adviesprijs betalen en verkopers gewoonlijk bereid zijn om enorme kortingen te geven alhoewel zij weten dat het echte geld gemaakt zal worden door jaarlijkse onderhoudskosten.
Als invaller voor dat traditionele afdingproces, heeft Sage, volgens Langner, een “ingebouwde” korting op de abonnementsprijzen die gebaseerd is op de grootte van de overeenkomst.
Hij zei verder dat hoewel Sage gelooft dat abonnementen “voor nieuwe klanten het aantrekkelijkst zullen zijn”, deze voor een ieder beschikbaar zijn. “Als zij onderhoud en omzet willen annuleren, kan dat absoluut.”
Analist Frank Scavo, managing partner van het IT adviesbureau Strativa, zei dat gebaseerd op de gepubliceerde prijzen van Sage, het abonnementsaanbod niet zeer genereus is.
Hij zei verder: “In slechts twee tot drie jaren, zou een bedrijf meer betalen op abonnementsbasis dan als het gewoon de licentiering van te voren had gekocht en jaarlijks onderhoud betaalde. Het lijkt volgens mij erop alsof een abonnement alleen logisch is voor bedrijven die niet zeker zijn als zij met de software willen doorgaan na twee tot drie jaren.”
Volgens Scavo kunnen zij die van plan zijn de software langer te gebruiken, liever kiezen voor traditionele licentiering.
Scavo voegde toe: “Sage zal waarschijnlijk met abonnementovereenkomsten onderhandelen net zoals alle andere verkopers onderhandelen over de kosten voor licentiering. Als je betere abonnementskosten kunt krijgen dan wat Sage heeft gepubliceerd, zou de overeenkomst zinvoller zijn. Ik zou kopers adviseren om zowel over een licentiering- als een abonnementsovereenkomst te onderhandelen en dan hun eigen vijf-, zeven- of tien jaar kosten bekijken om te zien welke voor hun specifieke situatie het beste is.”