WordPress, open bron software die door meer dan 15% van het web wordt gebruikt, waaronder De New York Times en Forbes.com, bestaat recentelijk 9 jaar. In die jaren is het gegaan van een blog motor naar een content management systeem en uiteindelijk een applicatieplatform. Gaandeweg is het zowel veel krachtiger geworden als veel complexer.
In een presentatie bij het betaalde Content 2012 evenement dat recentelijk is gehouden, beschreef de oprichter van WP, Matt Mullenweg, een nieuwe interface die de software een nieuwe richting op zal brengen. Hij zei aan een interviewer: “Eén van de dingen waaraan ik heb gewerkt voor de afgelopen paar maanden is een radicale vergemakkelijking van de interface. WordPress is een ingewikkeld hulpmiddel, het is als de achterkant van een digitale SLR, maar werkt niet op een telefoon.”
Wanneer Mullenweg, een gepassioneerde fotograaf, niet aan het coderen is, is de fotometafoor geschikt. WordPress is meer een hulpmiddel geweest voor content makers dan voor content gebruikers. Maar de stijgende bekendheid van fotodeling in sociale media (Instagram die 1 miljard dollar waard is, enzovoorts) toont een shift aan in hoe software gebruikt en content verbruikt wordt.
WordPress is enorm gelieft onder content ontwerpers. Het is minder universeel geliefd onder ontwerpers om zijn gebrek aan Platonische helderheid tussen presentatie en functie. Mullenweg lijkt meer een advocaat te zijn voor de content maker dan de ontwerper. Alles van het ontwerp van een WordPress website moet content ontwerpen vergemakkelijken en efficiënter maken. Als het een beetje knoestig is om op te zetten, dan zij het zo. Maar van de nieuwe richting waar de software op gaat, wordt verwacht dat het doel is om consumptie en ontwerpproblemen simultaan op te lossen door vereenvoudiging. Zoals mobiel ontwerper Josh Clark zegt: “Het is oké om het aantal taps in applicaties te vermeerderen als elke tap waarde toevoegt of plezier met zich meebrengt.
Het lijkt erop alsof WordPress de ontwikkeling van een desktop gecentreerde wereld naar een mobiele en meerdere platformwereld volgt en het brengt miljoenen gebruikers met zich mee. Als Mullenweg WordPress.com kan maken tot een meer content bestemming of een paar nieuwe manieren kan ontwerpen om publiek te leveren samen met de hulpmiddelen voor content creatie, moet nog gezien worden. WordPress blijft toch de grootste speler in het land en die belooft zelfs leuker te worden om mee te spelen.