Selecteer een pagina

Allerlei soorten bedrijven met diverse maten kiezen voor CRM SaaS-toepassingen wegens de bodemprijzen, hoge meegaandheid en beschikbaarheid en snelle ROI. Bekende soluties zijn onder andere Microsoft Dynamics CRM Online, Sage SalesLogix, Oracle RightNow, Sugar CRM en Salesforce.com. Je kunt bij deze genoemde voorbeelden de keuze maken uit diverse configuraties op aanvraag.

Als je de CRM-solutie overplaatst naar de cloud, heb je vele voordelen. Er is echter veel wat mis kan gaan. Je moet weliswaar de volgende adviezen volgen zodat je jezelf niet tegenwerkt.

  1. Zoek ver zodat er overzicht is op de totale kosten.
  2. Je moet de risico’s kennen.
    Weet zeker dat de leverancier die jouw CRM brengt, een goed perspectief voor de toekomsy heeft en zorg er ook voor dat jij de contractuele bepalingen hebt vastgesteld zodat het bedrijf beschermd wordt als deze failliet mocht gaan.
  3. Er moet gestreefd worden naar een vaststaande prijs bij de verlenging van contracten.
  4. De impact van het neer- of opschalen van de capaciteit dient bepaald te worden.
  5. Je moet de kosten kennen voor het terughalen van je data wanneer een contract wordt beëindigd.
  6. De verborgen kostenescalaties moeten transparant zijn opgenomen in het contract van de leverancier.
  7. Pijnlijke storingen moeten worden voorkomen, dus ook de geplande werkzaamheden moeten worden opgenomen in het contract.
  8. Er moet worden uitgekeken voor klantsupport die slechter wordt.
  9. De geldende procedures voor ramp herstelling moet je begrijpen.