Sociale Media is de ideale plek om nieuwe leads op te pakken. Mensen die op zoek zijn naar een bepaald product of dienst, zullen ook vaak hun vrienden om advies vragen. Persoonlijk, maar zeker ook online. Wie heeft geen tweets gezien in hun tijdlijn van mensen die om tips vragen wanneer zij een nieuwe laptop, auto of smartphone kopen? Hier zijn enkele richtlijnen over hoe je Sociale media voor potentiële verkopen kunt gebruiken, samengevat in 4 stappen.
Stap 1: Pak online leads
Natuurlijk gebruik je een online toezicht tool om nieuwe verkoop potentiëlen op te pakken. Je kunt natuurlijk altijd een combinatie van Google, Twitter search, Facebook search en misschien andere tools gebruiken. Als je het echter allemaal met één tool doet, is het veel simpeler.
Met een slimme trefwoord zoekopdracht is het best gemakkelijk om verkoop leads over het product of de dienst die je hebt op te pakken. Het enige wat je hoeft te doen is jezelf zetten in de schoenen van de koper. Als iemand twijfelt over welk product ze moeten kopen (een Dell, Acer of Apple laptop), wat zal deze persoon zeggen? Waarschijnlijk iets als “Ik denk erover na om wat te kopen/ Ik ga wat kopen/ Ik heb een nieuwe laptop nodig. Hebben jullie tips over welk merk ik moet koezen?”. Als een trefwoord zoekopdracht kies je dan voor (“denken over” of “ga kopen” of “heb nodig”) en (“nieuwe laptop”). In de spreektaal betekent dit dat één van de eerste woordgroepen is die zal verschijnen in hetzelfde bericht als “nieuwe laptop”. Als je deze trefwoord zoekopdracht in de tool zet, pakt het alle berichten die deze specifieke trefwoorden bevatten.
Stap 2: Onderscheid de relevante berichten
Natuurlijk zijn niet alle berichten die je tool oppakt relevant. Naar mate de tijd verstrekt, krijg je een beter idee van wat mensen zeggen wanneer zij erover nadenken om jouw product of dienst te kopen. Dit betekent dat je door oefening en fouten je trefwoorden kunt optimaliseren zodat je na een tijd slechts relevante berichten binnen haalt.
Een andere manier om verkoop leads op te sporen, is door de hele industrie te controleren. Stel dat je werkt voor een bedrijf dat motorfietsen verkoopt en je begint de hele industrie te controleren, alleen om alles te weten te komen dat er online over je product wordt gezegd. Hoe kun je dit doen? Nogmaals, door gebruik te maken van een controle tool en een trefwoorden zoekopdracht op te stellen. Dit wil zeggen dat je in staat bent alles bij te houden dat gezegd wordt over de motorfietsindustrie. Om verkoop leads op te sporen, bespaar je jezelf veel tijd en inspanning. Het is zelfs beter wanneer deze verkoop potentiëlen onmiddellijk worden ge-e-maild of worden toegewezen naar de juiste mensen in je team. Dit zijn de zaken waar je aandacht aan moet besteden wanneer je beslist welke tool je zal gebruiken.
Stap 3: Ga in op de leads
Wanneer je de leads hebt gevonden, is het tijd om wat met ze te doen. Tweeten of reageren op het bericht met “Koop ons product/dienst, het is de beste!” (het doet er niet toe hoe je dit verwoord) is niet voldoende. Mensen zoeken naar advies, ervaringen van anderen, kort gezegd: informatie. Ze willen de juiste keuze maken, ze willen weten wat ze kopen. Dat is de reden waarom je deze mensen moet benaderen en hen moet informeren over jouw product of dienst. In het tweede geval kun je ze hen een demo aanbieden, zodat ze het zelf kunnen uitproberen. In het geval je een product probeert te verkopen, kun je de klant leiden naar je website waar ze uitgebreide informatie over het product vinden. Je kunt ook koppelingen over positieve beoordelingen of gebruikerservaringen met hen delen.
Stap 4: Volg de potentiële klant op
In dit stadium ligt het aan de klant. Sommigen van hen zullen de informatie waarderen en geven je waarschijnlijk een reactie. Anderen kunnen de informatie waarderen, het uitproberen, maar laten je dat niet weten. Het beste is om hen tijd te geven en na een paar dagen, koppel je terug naar hen om te zien als je ze met wat anders kunt helpen. Zo niet, dan is het goed. Zo wel, succes met hen overtuigen over de kwaliteit van je product of dienst.
Samengevat
De verkoopprocessen kunnen vaak enkele dagen duren. Nog vaker duurt het enkele weken, afhangend van wat je verkoopt. Het is heel belangrijk om een goed overzicht te hebben van de stappen die je al hebt gemaakt bij een bepaalde potentiële klant. He je al informatie gedeeld? Heeft hij of zij gereageerd? Heb je de potentiële klant reeds opgevolgd? Nogmaals, een alles in één hulpmiddel is je vriend!