Nu daar sociaal netwerken klantrelatie beheersystemen volledig heeft overgenomen, begint een relatie innovatie vorm te nemen – het gamificeren. Deze maand is Microsoft Partner Cole Systems de nieuwste toevoeging aan het geheel met de lancering van een medewerker stimulerende toevoeging aan Microsoft Dynamics CRM 2011.
De nieuwe toevoeging, genaamd Spark, is een nieuwe manier om interne belondingen te distribueren onder medewerkers door gebruikers in staat te stellen insignes te verdienen, punten te vergaren en belondingen te krijgen aan de hand van wat zij verdienen. Cole is een New York gebaseerde zakelijk advies en technologie oplossingen firma die zich specialiseert in het implementeren en verbeteren van Microsoft Dynamics.
‘Zonder na te denken’
CEO Dave Weiner zei in een verklaring dat “de gamificatie van CRM lijkt op iets waar niet over nagedacht hoeft te worden. Aangezien CRM de resultaten van medewerkers in de verkoop , marketing en klantenservice traceert, was het koppelen van die resultaten aan beloningen een logische combinatie.”
Met Spark worden er insignes uitgereikt voor het bereiken van bepaalde doelen zoals het sluiten van een bepaald aantal verkoopkansen, een bepaald aantal leads binnen halen of een klantprobleem succesvol oplossen. Medewerkers bepalen de typen beloningen die kunnen worden verkregen met insignes. Insignes zijn punten waard die kunnen worden gebruikt om waardebonnen te krijgen.
Insignes helpen gebruikers hun eigen voortgang bij te houden en leveren competitieve motivatie door medewerkers in staat te stellen om zichzelf met anderen te vergelijken. Cole zei dat men Spark kan aanpassen om een stimulatieprogramma te bieden die specifiek is voor de noden of doelen van een bedrijf of die is afgestemd op bepaalde stimulatieprogramma’s.
Senoir CRM adviseur van Cole, Jen Mroczek, zei dat medewerkers genieten van Spark “omdat het leuk en spannend is om insignes te verdienen en te zien hoe de punten meer worden. Dit biedt een stimulans. Niet alleen om de beloningen, maar omdat hun harde werk wordt getoond zodat ook anderen het kunnen zien.”
De gamificatie toevoeging van Cole bij Dynamics CRM is slechts de nieuwste in een groeiende trend van game-soortige versterkingen voor CRM en andere software. In mei bijvoorbeeld kondigde open bron CRM Zurmo aan dat de Beta vrijgave van zijn CRM applicatie de eerste zou zijn met gamificatie componenten.