Selecteer een pagina

Marktplaats.nl, een Nederlands online deel platform dat in 2004 door eBay is gekocht, krijgt maandelijks meer dan 6.5 miljoen unieke bezoekers. Dit bedrijf is de derde grootste Europese business in de eBay Marktplaatsen. Zakelijke analyse software leverancier SAS, een leider in geïntegreerde marketing management, biedt Marktplaats.nl inzicht in klantendata en deelgedrag om de klantbetrokkenheid strategieën te verbeteren. Door op de juiste tijd de juiste acties te leveren, wordt er enorm bijgedragen aan een positieve klantenervaring.

Dr. Natasha Zharinova, Hoofd van de Strategie en Financiën afdeling, zei: “Onze uitdaging is om bezoekers de juiste informatie en producten te bieden die zij nodig hebben. Gebruikers ervaring leidt alles wat we doen. Met SAS®, ontgrendelen wij inzichten van grote hoeveelheden gestructureerde en ongestructureerde data om diensten te verbeteren voor onze klanten en adverteerders.”

Marktplaats.nl gebruikt de data die het verzamelt om gerichte advertenties te leveren aan klanten bij optimale tijden en door de juiste kanalen, waaronder mobiele apparaten en sociale media zoals Facebook.

Zharinova voegde toe: “We stellen het gedrag van onze bezoekers steeds beter vast door meerdere dataniveaus zodat wij daar op in kunnen gaan. We bekijken zowel koop als verkoop patronen. We kunnen bijvoorbeeld klanten groeperen in het segment ‘ouders’ op basis van kinderkleding. Gebaseerd op de maten van kleding die zij bekijken, schatten wij de leeftijd van hun kind. Met deze informatie kunnen wij aanbiedingen beter toepassen aan de hand van de noden van de klant.”

Met SAS kan Marktplaats.nl meteen reageren op nieuwe klantgedrag trends. Zharinova zei: “We weten hoe delen wordt beïnvloed door externe variabelen zoals tijd en datum, schoolvakanties en zelfs het weer. Nu kunnen we accurate voorspellingen baseren op deze informatie. Een groot voordeel is de mogelijkheid om databronnen te traceren. Als iets niet verloopt zoals verwacht, duiken we in de data voor gedetailleerde uitleg.”

Door de tijdreeks af te stemmen op externe variabelen, voorspelt Marktplaats.nl nu hoe hoog de deelgetallen zullen zijn, wanneer er zal worden gedeeld en om welke producten het zal gaan. Marktplaats.nl gebruikt ook voorspellende analyse om zijn eigen diensten te ontwikkelen. Daardoor wordt bepaald hoe verschillende elementen en aanbiedingen invloed hebben op elkaar. Kannibalisatie analyse bijvoorbeeld laat Marktplaats voorspellen als bepaalde nieuwe functionaliteiten de bodemlijn positief zullen beïnvloeden. Het klanten levenscyclus management programma van het bedrijf heeft het bedrijf geholpen om succesvoller te zijn. “Admarkt” is het zelfservice, prestatiegebaseerde advertentieproduct van Marktplaats.nl voor kleine en middelgrote ondernemingen (SME). Het werd opgericht in 2007 en heeft zichzelf inmiddels ontwikkeld tot een solide component van de B2C aanbieding.

Zharinova vervolgt: “Datagedreven programma’s bieden onze SME klanten de mogelijkheden om succesvolle bedrijven te draaien via Marktplaats.nl. We gebruikten SAS om onze klantsegmenten te definiëren en om geautomatiseerde klantenlevenscyclus programma’s te implementeren die zakelijke klanten ondersteunen door verschillende stadia – van het beginnen, tot het verbeteren van prestatie en inzicht tot het heractiveren van klanten van wie het gebruik daalt.”

Zharinova zegt verder: “Een van de meest waardevolle functionaliteiten van SAS is de mogelijkheid om vergaarde informatie vanuit grote hoeveelheden data en databronnen beter te betreden en bruikbaar te maken. We besteden bijna geen tijd aan het binnenhalen van data, wat ons in staat stelt om ons te concentreren op het mogelijk maken van de beste waardevolle inzichten en klantendata. Met minimaal werk hebben we toegang tot grafische en visuele rapporten naast antwoorden op ad hoc vragen en specifieke wat als vragen.”

De rapporten – meteen beschikbaar op verschillende afdelingen – zijn gemakkelijk te gebruiken en distribueren in elk gewenst formaat, waaronder PowerPoint, Word en Excel. Als een resultaat, heeft Marktplaats.nl een uniform bedrijfswijd zicht over de huidige ondernemingen en alle besluiten kunnen dus worden gebaseerd op feiten.