Als president en CEO van een klein bedrijf, voelt Camille Peters zich alsof ze niet veel tijd meer heeft en ze voelt vooral dat zij de tijd niet heeft om alle data die wordt gevraagd door Salesforce.com eindeloos in te vullen.
De web gebaseerde klanten relatie beheersoftware is ontworpen om tijd te besparen en handig te zijn. Het kan worden betreden vanuit mobiele apparaten of een laptop en de data is altijd aanvullend voor elk lid van je team. Niemand werkt dus met oude informatie wanneer ze een potentiële klant benaderen. Peters was moe van een interface die volgens gaat te veel bezig en afleidend was. Het resultaat daarvan was dat ze het product niet gebruikte om Mobile Computer Corp (Mobilecom) te gebruiken.
Ze zei: “Ik vond dat het teveel tijd in beslag nam om te zitten en zaken in Salesforce.com te laden. Salesforce is momenteel geconcentreerd op meer dan alleen verkooptracering. Het wordt zo groot dat het zaken van de gebruiker vraagt, die niet iedereen ter beschikking heeft.”
Daarom heeft Mobilecom de keuze gemaakt om te stoppen met Salesforce en een vroege beta tester van SalesChoice te worden. Die is ook een webgebaseerde CRM tool die recentelijk door Alex Blom en Cindy Gordon werd opgericht. De belofte is om samen te werken met de eigen werkstroom processen van een bedrijf door een open applicatie programmering interface (API) te gebruiken en een aangepaste aanbieding die de software ontwerpt aan de hand van de werkstijl van een gebruiker.
Gordon, ook een oprichter van Helix Commerce International Inc., is de CEO van SalesChoice. Ze zei dat de algemene beschikbaarheid lancering van de dienst zal plaatsvinden in het eerste kwartaal van 2013. Momenteel is er een beta test met zes klanten waaronder Mobilecom.
Ze zei: “We zien een spatie in de markt op het gebied van gemak van de ervaring van de gebruikersinterface. We hebben de nodige toetsaanslagen met 400 tot 600 procent verminderd in vele gebieden van de applicatie.”
In het geval van Mobilecom, is het verkoop proces een zes stappen proces. Na een bespreking met het team van SalesChoice, was Peter in staat de software aangepast te krijgen voor haar werkproces. Mobilecom ontwikkelt eerst een lijst van potentiële klanten, daarna worden die mensen benaderd en er worden aantekeningen gemaakt over potentiële mogelijkheden. De derde stap is om een bijeenkomst te hebben voor een demonstratie van de Mobilecom producten, wat een mobiele werkproces software pakket is voor ondernemingen. Daarna wordt de grootte van het budget uitgewerkt en ten slotte worden de details uitgewerkt gevolgd door een handdruk.
Salesforce.com groeit sinds zijn aanwezigheid op het gebied van CRM razendsnel. Het bedrijf heeft vele aankopen gemaakt in de laatste jaren waaronder verschillende Canadese firma’s. Hij is bezig geweest om zijn aanwezigheid aan de noordelijke zijde van de grens op te krikken met die bedrijven waarbij ze gelokaliseerd blijven waar ze zijn opgericht. Het kan dat de firma een deel van het liefdadigheidswerk heeft verloren van Canadezen de afgelopen maand toen het een deel van de mensen bij New Brunswick gebaseerde Radian6 heeft ontslagen.
Salesforce heeft zijn Canadese aankopen gebruikt om vele nieuwe producten te stimuleren. Dit werd aangekondigd bij de Dreamforce conferentie die in september werd gehouden. Toronto gebaseerde Rypple wil dat zijn menselijke hulpbronnen cloud suite een andere naam krijgt. Ze denken bijvoorbeeld aan Work.com. Sitemasher van Vancouver zag zijn content beheer systeem veranderen naar Site.com onder de spandoek van Salesforce.
Gordon zei dat al deze veranderingen aan producten kunnen worden vertaald in ongewenste verwarring voor sommige kleine bedrijfsklanten.
Ze zei: “Ze gaan deze sites zien dat er veel keuze is. Ik denk dat Salesforce.com hun interesse in kleine en middelgrote bedrijven daarbuiten heeft verloren.”
Gordon stelde dat Salesforce het eenvoudig wil houden. De gebruikersinterface lijkt op het luchtige ontwerp van Google. Het product zal ook beschikbaar zijn als een volledige versie of een meer premium versie die wordt aangepast aan de werkstroom van de klant. Daarbij wordt het SalesChoice team betrokken in een meeting met een bedrijf en wordt er een interview uitgevoerd om zijn processen te kunnen betreden.
Gordon wil dat de firma groeit tot 100 klanten en daarna een ronde startkapitaal start in het volgend jaar.
Peters is blij dat ze minder data invoerwerk hoeft te doen en meer verkoop kan doen. Ze kijkt er ook naar uit om te profiteren van de software zijn sleep en plak rapportage bouwtool.
Ze zei: “Dat is wanneer we resultaten zullen zien wanneer we rapportage stukken van SalesChoice zien. Hierbij zijn we er zeker van dat we zaken op het juiste moment af hebben.”