Enterprise software wordt gekenmerkt door de invoer van grote hoeveelheden data, een gebruikersinterface die ver achterloop op de huidige standaarde en een lange release cyclus, terwijl de enterprise cloudleveranciers worden gekenmerkt door zeer snelle implementatie van nieuwe mogelijkheden en technieken.
Uit internationala onderzoek van Technology Evaluation Centers (TEC) blijkt dat bijna driekwart van de managers ontevreden is over de flexibiliteit van hun erp-systeem. Hun grootste obstakel is de starheid van de bedrijfssoftware. Door de strakheid kunnen veranderingen als nieuwe wetgeving of samensmeltingen niet of nauwelijks worden toegepast in de bedrijfssoftware. 12 procent van de managers is van mening voor de gek te worden gehouden door de erp-leverancier.
Het onderzoek is in opdrracht van erp-leverancier Unit4 uitgevoerd. Bijna 8 van de tie ondervraagden geeft aan dat zij bij de aanschaf van een nieuw erp-systeem beter let op de aanpassingsmogelijkheden. De ondervraagde leidinggevenden verwachten de komende tijd te maken te hebben met diverse veranderingen. Het gaat voornamelijk om: nieuwe bedrijfsmodellen (39 procent), fusies (18 procent), overnames of desinvesteringen (35 procent), nieuwe producten of diensten (57 procent) en reorganisaties of herstructureringen (34 procent).
Flexibel meebewegen
Als we vooral letten op nieuwe bedrijfsmodellen en nieuwe producten en diensten, dan zijn de online kanalen heel belangrijk. Behalve dat de bedrijfssoftware flexibel meegaan met de markt en trends, wordt het succes ook bepaald door de mogelijkheid om online nieuwe diensten snel in te zetten of diensten aan een veranderende markt aan te passen. In een omgeving waar concurrentie één klik verwijderd is, is creativiteit belangrijk voor vernieuwende dienstverlening. Snelheid van handelen en op maat bedienen van de klant zijn succesfactoren.
De nieuwe generatie bedrijfssoftware maakt dit mogelijk. Deze bedrijven werken volgens het Software-as-a-Service principe en maken goed gebruik van de werking van tools die medewerkers, klanten en consumenten ook thuis gebruiken zoals Twitter, Google, Facebook en Youube. Met deze concepten als basis voor de bedrijfsvoering, is het openbaar maken van bedrijfsprocesen en bedrijfsdata naar externe kanalen geen probleem meer. De oplossing is geheel via internet benaderbaar, en is gebouwd op open industriestandaarden. Door een algemene applicatie via internet aan te bieden, is het bijhouden van gangbare standaarden zoals CSS3, social logins, HTML5 en responsive design geen uitdaging meer.
Doelgroepen benaderen
De samenvoeging van Radian6 en Buddy Media in de marketing cloud, wordt er geluisterd naar sociale kanalen, en kan worden gereageerd op doelgerichte vragen die de organisatie of het merk aangaan. Ook kunnen via Buddy Media specifieke doelgroepen worden benaderd met ’social ads’, advertenties op sociale media. Een voorbeeld hiervan is het delen van een YouTubefilmpje over de nieuwe hypotheken-applicatie van een financiële instelling met Facebook fanbase met leeftijden tussen de 18 en 34. Dit is statistisch de doelgroep met de meeste aanvragen voor hypotheeoffertes.
Dit type bedrijfssoftware bevat veel onderdelen die origineel thuishoren in het ‘online domein’. Veel corporate websites zijn minder ingewikkeld en bieden zodoende ook minder mogelijkheden dan cloud enterprise software. Dit is ook de traditionele afstand tussen privé software en zakelijke software.