Onlangs heeft G4S een nieuwe customer webportal geïntroduceerd. Met de nieuwe webportal kunnen klanten bestellingen plaatsen voor onder andere geldstortingen, waardetransporten en telrapportages. De portal is ontworpen op basis van de Agile-methodiek door IT-dienstverlender COOLProfs.
G4S heeft zich gespecialiseerd in outsourcing van bedrijfsprocessen in sectoren waar veiligheids- en beveiligingsrisico’s worden gezien als een strategische bedreiging. De afgelopen tijden heeft G4S een verandering ondergaan van intern gericht bedrijf naar een organisatie die nadrukkelijk kijkt naar de ontwikkelingen in de markt en de wensen en eisen van haar klanten. Dit is ook van toepassing op G4S Cash Solutions, het gedeelte dat zich bezig houdt met het verzorgen van cashmanagementoplossingen, geldverwerking, waardetransport en levering. G4S besloot een customer webportal te laten ontwerpen om in de behoefte van haar klanten te voorzien aan meer zelfredzaamheid. Hiervoor heeft G4S gekozen voor IT-dienstverlener COOLProfs.
Volgens het boekje
COOLProfs creëerde de portal op het ontwikkelingsplatform OutSystems en op basis van de Agile-methodiek. Paul van der Knaap, Commercieel Directeur G4S voor Nederland en België, is van mening dat de manier waarop de Agile-methodiek is toegepast, bepalend is geweest voor het succesvolle verloop van het project: “COOLProfs heeft ons echt bij de hand genomen. Ze zaten hier intern en vanaf het begin was er sprake van intensief contact, zowel over de functionaliteit als over wat er van elkaar werd verwacht om een goedlopend proces te garanderen.”
Een andere succesfactor was de harde deadline waar het project mee te maken had. Dit zorgde er eerst voor dat G4S de nodige resources vrijmaakte. Verder was er door de deadline altijd de focus op het eindresultaat. Er werd steeds overwogen wat het belangrijkste was om te bouwen in welke fase van het project. En dit is totaal hoe Agile het voorschrijft. Verder was er tijdens het project volop betrokkenheid van gebruikers. Mede op basis van hun wensen en eisen is de portal ontwikkeld.
Een systeem zoals bedoeld
De uitkomst is een portal die binnen budget en tijd is opgeleverd en waar klanten gemakkelijk orders kunnen plaatsen en vragen kunnen stellen. Van der Knaap: ‘Bij een traditioneel ontwikkeltraject loopt de spanning tegen het eind, wanneer het complete systeem in één keer moet worden opgeleverd, op tot ongekende hoogte. Bij Agile is dat anders, daar werk je geleidelijk naar het eindresultaat toe, kun je tijdens het project gemakkelijk bijsturen en veranderingen doorvoeren en worden telkens delen werkende software opgeleverd. Aan het eind van de rit weet je dus zeker dat je een systeem krijgt dat werkt en is zoals je bedoeld had.’
Behalve tevreden klanten zorgt G4S ook voor een grote efficiëntieverbetering; minder druk op de Customer Service Desk en automatische orderafhandeling dankzij een rechtstreekse koppeling van de portal met de back office.