Selecteer een pagina

Een solide it-infrastructuur voor het grootste drinkwaterbedrijf van Nederland continueren en perfectioneren op vijftienhonderd werkplaatsen op 150 liggingen in vijf provincies in niet gemakkelijk. Om vers  drinkwater te kunnen garanderen heeft Vitens een hoogwaardige it-dienstverlening en infrastructuur nodig. RES Software biedt Vitens de mogelijkheid om alle werkplaatsen vanuit één algemene managementomgeving te beheren waarbij de servicedesk wordt ontzien.

Vitens  maakte kennis met RES Software in de periode van de samensmelting met Hydron vertelt Remco Bekkema, teammanager systeembeheer technisch applicatie beheer bij VItens: ‘Al bij Hydron waren we destijds op zoek naar een oplossing waarmee wij onze werkplekomgeving centraal konden beheren, die it-taken kon automatiseren en die gebruikers optimale en persoonlijke beschikbaarheid van applicaties, data-, printer- en gebruikersinstellingen bood. Dat RES Software voor Hydron en nu ook voor Vitens de juiste -oplossing is blijkt wel uit het feit dat RES Software zelfs na drie herinrichtingen van de it-infrastructuur nog steeds aan boord is.’

Scripten onnodig

In de periode van de derde herinrichting werden er meerdere aanbieders van dynamische desktopoplossingen vergeleken, maar RES Software werd als beste gekozen. Dennis Jungschläger, senior systeembeheerder bij Vitens, vertelt: ‘Voordeel was natuurlijk dat iedereen hier al bekend was met RES Software en ook de omgeving hier al naar was ingericht. Wat voor ons de doorslag heeft gegeven is dat je bij RES Software niet hoeft te scripten. Het is slechts een kwestie van vinkjes zetten. Daarnaast kun je alle user content voor de werkplekken op basis van de user context vanuit de RES Workspace Manager Management Console beheren en heeft RES Workspace Manager een krachtige analysemogelijkheid die de informatie op een overzichtelijke manier inzichtelijk maakt. Door het gebruik van zowel RES Workspace Manager en RES Automation Manager kunnen wij onze gebruikers een stabiele omgeving bieden die voor iedereen gelijk is. Maar RES Software maakt het ook mogelijk om uitzonderingen te maken. Hierdoor kunnen we voor allerlei gebruikersgroepen aan allerlei applicaties verschillende instellingen meegeven.’

De omgeving van Vitens is inmiddels al vijf jaar geautomatiseerd. ‘Medewerkers weten dan ook niet beter dan dat zij hun applicaties via RES Software krijgen aangeboden’, vertelt Bekkema. ‘Dus is het besef er vaak ook niet dat zij bijvoorbeeld alleen de printers aangeboden krijgen die voor hen op die specifieke werkplek van toepassing zijn en niet hoeven te scrollen in een lijst van honderden printers. Met user installed applications geven wij gebruikers daarnaast ook de mogelijkheid om zelf applicaties te installeren. Fijn voor de gebruiker, en op deze manier geeft het ons een goed inzicht in het aantal benodigde licenties.’

Servicedesk meer vrijwaren

Met het gebruik van RES Automation Manager voor het automatiseren van verschillende it-gerelateerde activiteiten,  bespaart Vitens veel tijd bij het installeren van pc’s. Bekema zegt: ‘Zodra de installatiemodule staat, zijn alle pc’s vervolgens door het aanklikken van deze module in één keer geïnstalleerd. Ook wordt de servicedesk meer ontzien omdat een service medewerker met adminrechten een probleem vaak al in één keer kan oplossen. Dit resulteert in minder calls van medewerkers. Daarnaast maakt RES Softwareons werk eenvoudiger’, vult Jungschläger aan. ‘RES Software levert een totaalproduct waarmee wij alles vanuit één centrale management omgeving en op een overzichtelijker manier kunnen beheren en de applicaties kunnen fijnslijpen naar de behoeftes van onze medewerkers. Daarnaast is de analysemogelijkheid zo krachtig dat wij per gebruiker problemen kunnen inventariseren. De logs werken uitstekend. En dat is iets wat bij de standaard pakketten vaak ontbreekt.’