In crisisperioden behoren klantbehoud en klantgerichtheid tot de essentiële zaken van het senior CRM-beheer. Dit is ook gebleken uit de marktgroei van CRM-aanbieders, zowel op het businessgebied als op het gebied van CRM-softwareconsultants.
Platform voor Klantgericht Ondernemen geeft, waar nodig, jaarlijks enorm veel uit aan het aanbod van softwarebedrijven, dienstverleners en opleiders op CRM-gebied en Klantgericht Ondernemen. Het nationaal CRM Marktoverzicht laat een objectief beeld zien van de producten en diensten die worden aangeboden binnen de Nederlandse CRM-markt. Aan de hand van de hoeveelheid aangegeven CRM-consultants maakt het bureau een schatting van de marktomvang van diensten op CRM-gebied. Deze worden dan vergeleken met de cijfers van het afgelopen jaar.
Vergeleken met 2012 is de CRM-markt met 8% gegroeid tot 677 miljoen euro. Hierbij worden de inkomsten uit soft- en hardwarelicenties niet meegerekend. De CRM-groei is voornamelijk te danken aan de omzetgroei die de CRM-softwareleveranciers hebben gerealiseerd. Zij vertegenwoordigen slechts 30% van de markt, maar zijn in 2012 met 28% gegroeid.
De analyse
Platform voor Klantgericht Ondernemen heeft de nodige informatie verzameld door gebruik te maken van een per e-mail verstuurde naar bedrijven verzonden elektronische vragenlijst. Het CRM-platform heeft ook zelf informatie vergaard bij informanten die werken bij de verschillende organisaties in het overzicht. Het CRM-platform streefde naar een zo compleet mogelijk overzicht, maar volgens verwachting zal het overzicht niet uitputtend zijn. Ronald Wiekenkamp, de leider van het marktoverzicht: “Toch durven wij te beweren dat dit marktoverzicht het meest volledige is in zijn soort.”