Selecteer een pagina

Tijdens een onderzoek is gebleken dat Veeva CRM klantenverlies leidt, waarbij ook gekeken is naar de consequenties daarvan.

Tijdens dit onderzoek werd bekend dat Genentech geen gebruik meer maakt van Veeva CRM. Dit was een verrassing, aangezien Genentech bekend stond als een belangrijke klant van Veeva CRM. Genentech is gespecialiseerd in biowetenschappen voor IT-innovatie en cloudgoedkeuring. Omdat Genentech een marktleider was, zat er meer achter dan men dacht voor wat betreft het verlaten van Veeva CRM. In 2007/2008 was Genentech de marktleider op het gebied van cloud CRM met de aanname van Veeva/Salesforce. In het voorjaar van 2009 kocht Roche Genentech over en tijdens de integratie van Roche Noord-Amerika werd CRM overgedragen van Siebel naar Veeva. Op een bepaald moment besloot Genentech/Roche Noord-Amerika om Veeva te dumpen ten gunste van de bouw van zijn eigen aangepaste in-house-oplossing op het Salesforce.com-platform waarmee Genentech/Roche Noord-Amerika enkele maanden geleden live is gegaan. Kortom, het gebruik van het Force.com platform geschiedde op dezelfde manier waarop Veeva dat deed in de uitbouw van de CRM oplossing. Genentech zou een dergelijke stap niet genomen hebben als het ging om 2000 vertegenwoordigers. Wat van belang is dat deze stap iets zegt over de Veeva/Salesforce.com relatie.