Microsoft zet een grote stap in de richting van software-as-a-service (SaaS). Onder de naam Microsoft Exchange Online, Microsoft Office SharePoint Online and Microsoft Office Communications Online gaat de softwarefabrikant in de Verenigde Staten diensten aanbieden aan bedrijven met meer dan 5.000 werknemers. Tegelijk worden ook nieuwe diensten voor consumenten aangekondigd. De diensten zullen in de datacenters van Microsoft zelf draaien. Enkele maanden geleden kondigde Microsoft al een SaaS aanbod aan rond zijn Dynamics CRM software. Microsoft kon maandagavond niet vertellen of de nieuwe diensten ook naar Europa zouden komen. Hostbasket, dat op dit ogenblik al Sharepoint en Microsoft Dynamics CRM aanbiedt ziet in de nieuwe strategie een bevestiging van de markt. “De markt wordt matuur,” verklaart Bert Van Pottelberghe van Hostbasket, “de klant gaat ook meer vertrouwen krijgen in software-as-a-service.” Toch wordt de strategie van Microsoft ook als een potentiële bedreiging gezien voor het huidige kanaal. “Het is nooit leuk als een leverancier zijn hosterskanaal passeert”, volgens Van Pottelberghe. “Maar het is aan de klant om te bepalen waar hij gaat kopen. We hebben nog altijd als troef dat we lokale support bieden, wat Microsoft op dit moment niet kan.” Van Pottelberghe hekelt ook nog het prijsbeleid van Microsoft: “De licentie die Microsoft aan de hostingpartners vraagt is vrij hoog. Dat terwijl de diensten van Microsoft zelf vrij concurrentieel geprijsd zijn, voor de Live-diensten soms zelfs onder de licentieprijs die wij krijgen.”
Lees artikel verder op itprofessional.be