Tijdens zijn Dreamforce evenement in London stelde Salesforce.com de nieuwste versie van zijn online CRM-pakket voor, Salesforce Summer 2008. Voorzitter en CEO Marc Benioff benadrukte echter vooral zijn Force.com ‘Platform as a Service’ aanbod, en demonstreerde nieuwe toevoegingen aan dat platform zoals een nieuwe boekhoudsoftware van Coda.
Het Dreamforce evenement in London is de eerste grote gebruikersconferentie van Salesforce.com in Europa. Zo’n 2.000 gebruikers zijn komen opdagen. Ze hoorden voorzitter en CEO Marc Benioff vertellen dat Salesforce.com zich de komende tien jaar vooral zal toeleggen op het aanbieden van Platform as a Service of PaaS. Benioff probeerde zijn toehoorders ervan te overtuigen om hun toekomstige software te bouwen op het Force.com platform. “U kunt zich focussen op waar u goed in bent, en wat u wilt bouwen”, zei Benioff – Force.com zorgt voor de rest.
Salesforce.com startte tien jaar geleden met CRM-software, maar breidde zijn platform ondertussen uit met onder meer content management. Derden bieden bijkomende toepassingen aan via de Applicationexchange-dienst. En sinds kort kunnen bedrijven hun eigen software op maat (laten) ontwikkelen en die bovenop dezelfde technologie draaien.
Force.com heeft zijn eigen programmeertaal, Apex Code. Volgens Benioff is in de voorbije zes maanden al 1,6 miljoen lijnen code voor Force.com geschreven door klanten.
Benioff zei dat ook Google, Amazon en Facebook een rol spelen als PaaS-aanbieders. Maar terwijl Google vooral bestemd is voor toepassingen in de Python-taal; Amazon voor toepassingen gebaseerd op de LAMP-stack en Facebook op consumententoepassingen, ziet hij Force.com als het PaaS-platform voor bedrijftoepassingen. Onlangs lanceerde Salesforce trouwens een integratie van zijn CRM software met Google Apps. Ondertussen zouden al 2.000 Salesforce.com-klanten gebruik maken van de geïntegreerde Google Apps functionaliteit, aldus Benioff.
Lees verder op Smart Business Strategies