SAP’s nieuwe abonnement op onderhoud en support van zijn software, Enterprise Support, maakt het beheer van een SAP-omgeving niet duurder, maar juist goedkóper, betoogde SAP’s co-CEO Leo Apotheker na vragen over de onvrede van gebruikersgroepen over de verplichting op Enterprise Support over te stappen.
Met name de Britse en Duitse SAP-gebruikersgroepen hebben zich luid beklaagd over de kosten van Enterprise Support (jaarlijks 22 procent van de licentiekosten), dat duurder is dan de huidige support-versie waarop veruit de meeste gebruikers tot dusver een abonnement hadden (Basic Support; 17 procent van de licentiekosten). Zeker de middelgrote bedrijven zouden volgens de gebruikersgroepen niet veel hebben aan de extra’s waarmee SAP zijn nieuwe supportprogramma aanprijst.
Op de persconferentie over de kwartaalresultaten van SAP stelde Apotheker dat SAP er wel in zal slagen de gebruikersgroepen tot bedaren te brengen. “Enterprise Support is een zeer nieuw en belangrijk aanbod dat we op de markt brengen. Het is een compleet nieuwe ‘value proposition’ die we al onze klanten voorleggen.” Apotheker ging daarmee voorbij aan het verplichte karakter van Enterprise Support. “We zijn ervan overtuigd dat we hiermee onze klanten kunnen helpen over de hele linie hun IT-kosten te verlagen in deze uitdagende tijden.”