Selecteer een pagina

De softwaregigant gaat ook actief nieuwe partners op dat gebied om zich heen verzamelen. Steve Ballmer, CEO van Microsoft, kondigde eind vorig jaar al aan dat het bedrijf gaat inzetten op webdiensten op aanvraag. Het is een heel ander terrein dan dat van de traditionele verkoop van software in dozen, waar Microsoft sterk in is. Het bedrijf ziet dat de SaaS-markt snel groeit en wil niet achterblijven. Het wil verzekeren dat het “tred houdt met de trends en ehoeften van dit Web 2.0-tijdperk”, zegt Karl Noakes, directeur van Microsofts partner development-groep. 

Daarom lanceert Microsoft het Partners for the Future-initiatief, zo is op 15 februari 2007 aangekondigd. Hiermee wil bedrijf een nieuw kanaal van partners creëren, uiteenlopend van ontwikkelaars van applicaties en hostingbedrijven tot telecomaanbieders. Door onafhankelijke softwareverkopers (ISV’s) en hosters van SaaS-toepassingen een platform te bieden voor SaaS-projecten, hoopt Microsoft een relatie met hen op te bouwen.

Online marktplaats
Met British Telecom is alvast een samenwerking afgesproken. De bedrijven gaan samen een online marktplaats lanceren voor gehoste toepassingen, gericht op kleinzakelijke klanten. Vanaf maart zullen aanbieders van webdiensten zich op aanvraag kunnen registreren op de BT Applications Marketplace.

De lancering zal daarna niet lang op zich laten wachten, denkt Claire O’Halloran van Microsofts partner development-groep. Klanten zullen dan naar deze marktplaats kunnen surfen om diensten of software te ‘huren’ voor bijvoorbeeld personeelsmanagement, CRM en salarisadministratie. Naar verwachting zullen er aanvankelijk zo’n dertig SaaS-applicaties beschikbaar zijn. Karl Noakes, directeur van de partner development-groep, verwacht een survival of the fittest ISV’s op de marktplaats, waarbij de vraag van klanten bepalend is.

Bronnen: CRMcentraal & ZD Net