Selecteer een pagina

SAP heeft een sterk tweede kwartaal achter de rug, maar voelt de hete adem van de concurrentie in zijn nek en zal zich daarom op nieuwe markten gaan richten. Het middenbedrijf is eerst aan de beurt. De verkoopcijfers van software stegen in Europa met 22 procent, terwijl in juli vorig jaar een forse daling van de inkomsten gepubliceerd werd. In de voorbije drie maanden werd 2,36 miljard dollar aan software en dienstverlening omgezet, ruim 300 miljoen dollar meer dan een jaar eerder. De vooruitzichten zijn bovendien positief: er werd voor 986 miljoen dollar aan nieuwe licenties verkocht, wat perspectieven biedt voor inkomsten uit ondersteuning en dienstverlening in de toekomst. Ondanks, of misschien wel door, een investering van 41,45 miljoen dollar in de sector waar middelgrote bedrijven actief zijn, zag het bedrijf zijn marges in die sector met een tiende van een procent dalen. De softwaregigant is echter niet van plan het erbij te laten zitten. Tijdens de conference call waarin de kwartaalcijfers gepresenteerd werden, werd meteen ook weer een tip van de sluier over A1S opgelicht. Deze softwaresuite is sinds begin dit jaar in ontwikkeling en moet een belangrijke tool worden voor het aanboren van nieuwe markten. Ceo Henning Kagermann is van plan tussen de 414 miljoen en 552 miljoen dollar te investeren om nieuwe klanten onder de middelgrote bedrijven te werven. A1S zal zowel ‘on-demand’ als ‘on-premises’ beschikbaar zijn, wat inhoudt dat potentiële klanten de keuze zullen krijgen tussen een webservice en een eigen server met privé-installatie. In eerste instantie zal de door SAP zelf gehoste variant beschikbaar komen, maar als alles vlot gaat moeten klanten het pakket ook zelf op hun eigen servers kunnen gaan draaien. In een derde fase zullen ook externe partijen A1S-hosting kunnen gaan aanbieden. Het A1S-project bevindt zich momenteel in een testfase met een beperkt aantal klanten en zal ten vroegste in september gelanceerd worden. Zelfs dan zal de beschikbaarheid echter nog zeer beperkt zijn, aldus Kagermann. Eerst zal moeten blijken of de software naar wens draait, waarna in 2008 begonnen kan worden met het volwaardig aanbieden van de dienst. Kagermann wilde alvast kwijt dat het prijsmodel eenvoudig en duidelijk zal zijn. Dat zal fikse veranderingen bij het bedrijf teweegbrengen, aangezien de nieuwe doelgroep een andere manier van handelen gewend is dan de grote bedrijven waar SAP nu vooral zaken mee doet. De concurrentie zal bovendien niet mals zijn; zo zijn de CRM Live Services van Microsoft eveneens op deze sector gericht en begeeft ook Salesforce.com zich in deze richting.

Bron: Tweakers.net