Winkelcriminaliteit krijgt lang niet altijd de opvolging die zij verdient. Een aangifte wordt geweigerd, er wordt nauwelijks onderzoek gedaan of een zaak wordt geseponeerd. Of de winkelcrimineel komt er vanaf met een geldboete of taakstraf. Winkeliers hoeven zich hier niet zomaar bij neer te leggen. Zij kunnen klachten indienen, maar de procedures zijn ingewikkeld en tijdrovend. Daarom heeft Detailhandel Nederland Evendi recentelijk gevraagd een wegwijzer te ontwikkelen.
De Wegwijzer is een online instrument dat winkeliers in staat stelt snel en eenvoudig gebruik te maken van klachtenprocedures.
Hoe werkt het?
Met behulp van een vraag en antwoord spel wordt de winkelier door de Wegwijzer heen geleid om tot een te downloaden klachtschrift te komen. Bij de diverse instanties zijn twee soorten klachten te weten bejegening en inhoudelijk.
De basis van de Wegwijzer is het invoeren van de postcode van de plek waar het delict heeft plaatsgevonden. Afhankelijk van de richting die de winkelier kiest, worden dan de juiste adressen van diverse instanties getoond die bij de desbetreffende gemeente horen. Bij elke stap wordt contextgevoelige help en tips getoond.
De Wegwijzer is volledig gemaakt in het SiteFeeling CMS. Het voordeel hiervan is dat de medewerkers van Detailhandel Nederland de verschillende pagina’s direct vanuit Microsoft Word kunnen bijhouden. Alle teksten bestaan uit Word documenten welke met één druk op de knop vanuit Word gepubliceerd kunnen worden op de website. Dit maakt het beheer zeer laagdrempelig. De Wegwijzer is hierdoor zowel een eenvoudige website om te beheren als een eenvoudige website om als bezoeker gebruik van te maken.