IBM kondigde onlangs aan dat Vereniging Eigen Huis IBM® SPSS® predictive analytics-software inzet om meer inzicht te krijgen in haar leden, de woonfase en de behoeften die daarbij horen. Hierdoor kunnen ze leden beter bedienen en behouden in de huidige moeilijke woningmarkt.
Vereniging Eigen Huis behartigt de belangen van Nederlandse eigenwoningbezitters. Als grootste consumentenorganisatie van Nederland met ruim 685.000 leden vertegenwoordigt de vereniging woningbezitters richting de politiek en marktpartijen. Daarnaast biedt het passende dienstverlening aan haar leden, zoals onafhankelijk hypotheekadvies, bouwkundige keuringen, juridisch advies, contractbeoordeling en ledenvoordeel zoals collectieve energie-inkoop en korting op verzekeringen.
Bij het ontbreken van de ‘normale’ dynamiek in de huidige woningmarkt, en met onzekere en voorzichtige consumenten die minder kopen en verkopen, is het behouden en optimaal bedienen van leden van essentieel belang voor Vereniging Eigen Huis. Om een beter beeld te krijgen van het gedrag en de wensen en behoeften van de individuele leden, en daar adequaat op in te spelen, zet de marketingafdeling van Vereniging Eigen Huis IBM SPSS predictive analytics-software in.
Met behulp van IBM SPSS Modeler kan Vereniging Eigen Huis alle beschikbare data betreffende de in- en uitstroom, afname van producten en diensten en transacties van leden analyseren. Op deze manier krijgt de vereniging nieuwe inzichten in haar doelgroepen en kan deze doorvertalen naar haar direct marketingcampagnes.