SAP heeft een reeks prijsstellingen en beleidsmaatregelen vastgesteld om zijn scala aan cloud gebaseerde en op locatie applicaties aan elkaar te koppelen. Hierdoor worden sommige opties gratis aangeboden, maar andere zullen klanten meer geld kosten.
Applicatie integratie is een cruciale vraag voor SAP en zijn klanten, vooral gezien de kracht waarmee het bedrijf heeft gepleit voor hybride implementaties die de grote investeringen van gebruikers in op locatie ERP (onderneming hulpbronnen planning) en HCM (menselijk kapitaal management) software behouden terwijl er nieuwe mogelijkheden van de cloud worden toegevoegd.
Een nieuwe cloud gebaseerde integratie dienst is nu beschikbaar als een toegevoegde optie voor Customer OnDemand applicatie van SAP. Dit zal ook worden toegevoegd aan anderen waaronder Travel OnDemand en BizX Talent Management, waarvan de laatstgenoemde volgens een recent gehouden interne SAP presentatie is verkregen door de aankoop van SuccessFactors.
Momenteel vraagt SAP volgens een dia van de presentatie 7.5 procent van een Klant Op Aanvraag abonnement voor de nieuwe cloud integratie optie, met een minimum “bodemprijs” van 2000 per maand. Van de prijs die wordt gekoppeld aan andere cloud applicaties, wordt een soortgelijke aanpak verwacht.
Volgens de presentatie zal de cloud integratie dienst worden geleverd in een alleenstaande vorm in de tweede helft van het volgend jaar.
SAP klanten die reeds hebben geïnvesteerd in een op locatie NetWeaver Process Integratie platform, kunnen deze gebruiken in de plaats van de nieuwe dienst. Zij hoeven dan niet extra te betalen naast hun PI licentie. SAP is van plan om de vooraf gebouwde integratie mappen vrij te geven door zijn dienstmarkt voor deze klanten.
SAP heeft volgens de presentatie ook een certificeringprogramma voor derde partij data integratie platforms zoals de Cast Iron en Mulesoft van IBM voor klanten die de cloud applicaties van SAP willen combineren met niet-SAP systemen.
Verder kunnen klanten die gestandaardiseerde niet SAP middelware hebben, deze gebruiken om integraties uit te bouwen voor SAP cloud applicaties, maar dit zal meer tijd nemen en meer kosten vergeleken met vooraf ingestelde integraties.
Momenteel is de Medewerkers Centrale van SuccessFactors gebundeld met integratie mogelijkheden van de Boomi software van Dell en klanten die gebruik maken van de combinatie zullen worden ondersteund op het gebied van hun abonnement. Ook dit stond in één van de dia’s van de presentatie.
Bovendien moet Boomi niet expliciet worden geplaatst voor andere SAP integratie scenario’s, omdat zal deze uit zal bouwen met PI en de nieuwe cloud integratie dienst.
Een toeschouwer uitte een gemengde mening over de integratie plannen van SAP.
Jarett Pazahanick, een veterane SAP HCM adviseur en lid van het Mentor programma van de verkoper voor speciaal betrokken gemeenschap leden, zei: “Het is redelijk dat SAP betaling vraagt voor de integratie van hun platforms op het gebied van SAP integraties met derde partij verkopers of als klanten een tool nodig hebben om unieke zakelijke vereisten aan te pakken.”
Pazahanick zei: “Maar het is niet eerlijk dat SAP meer geld vraagt voor de nieuwe cloud integratie tussen SAP HCM en SuccessFactors. Klanten hebben alle recht om van SAP te verwachten dat ze zullen bouwen, verantwoordelijk zijn en robuuste tweezijdige integratie te leveren zonder toegevoegde kosten vooral omdat zij de hybride aanpak zoveel stimuleren.”
Pazahanick zei hoe hij het ziet: “Naast het gebruik van PI zonder bijkomende kosten, kunnen klanten profiteren van een platte map integratie proces zonder extra kosten. Maar deze tweede mening is ondergeschikt vergeleken met de mogelijkheden die geleverd worden door de cloud integratie aanbieding.”
Hij voegde toe: “SAP heeft het al jaren gehad over hoe integratie in hun DNA zit en dat het een hoofd competitief voordeel was voor klanten van SAP, wat duidelijk gemakkelijker was toen zij in eerste instantie bouwden vergeleken met overnames. Het komt erop neer dat ik geloof dat de verantwoordelijkheid bij SAP ligt om waarde te leveren voor hun klanten. Het bieden van een één richting CSV documentlading van SAP HCM aan SuccessFactors is niet voldoende.”