CRM-applicaties zijn al een hele tijd beschikbaar in de cloud onder het software als een dienst (SaaS) model. Hieronder worden applicaties sinds de jaren ‘90 gehost door een verkoper of CRM-dienstenleverancier en beschikbaar gesteld aan klanten via het internet. Tegenwoordig zijn de voordelen van dit soort CRM-implementaties alom bekend. Het gaat bij SaaS CRM-implementaties om lagere kosten, kortere implementatietijd, gemakkelijke administratie, automatische updates, gemakkelijke samenwerking, wereldwijde toegang en systeemcompatibiliteit.
Hoewel dergelijke implementaties de afgelopen een of twee jaar zijn toegenomen, durven vele CRM-bedrijven er niet eens aan te denken om de cloud te gebruiken, omdat ze bang zijn dat data verloren of verduisterd kan raken.
Veel CRM-bedrijfseigenaren maken zich zorgen om de veiligheid van hun data in de cloud. Computerexperts zijn het met hen eens, maar zeggen dat er steeds minder mensen zijn die zich zorgen maken, omdat zij inzien dat de CRM-cloud wel veilig is.
Bepaalde CRM-applicaties kunnen enorm zwaar wegen op het gebied van data en zijn vaak veeleisend. Dergelijke applicaties kunnen het best in de cloud worden gebruikt. De CRM-data is bovendien geïsoleerd en kan alleen worden bekeken door mensen die daar de bevoegdheid voor hebben.
Datacenters worden steeds minder gebruikt, omdat men overstapt op werken in de cloud.
Ook zijn er steeds minder klant-gebaseerde VPN’s nodig, aangezien softwareverkopers recentelijk private CRM cloud-aanbiedingen hebben gelanceerd. Momenteel zijn er niet veel verkopers die dergelijke CRM-software aanbieden. Het private CRM-cloudaanbod van Oracle bijvoorbeeld heet Oracle Private Cloud.
Onderzoeksfirma Gartner schat dat 35 procent van alle CRM-gerelateerde implementaties van tegenwoordig worden aangeboden in een software als dienst (SaaS) model. Dit onderzoeksbureau verwacht dat de SaaS-gebaseerde CRM-verkopen in de nabije toekomst enorm zullen groeien.