Selecteer een pagina

De kern van de gehele distributieketen wordt gevormd door een warenhuis management systeem oftewel en wms. Veel bedrijven hebben het echter moeilijk om hun wms in te richten. Als men het bekijkt vanuit het it-oogpunt, is het essentieel dat de operatie elke dag, de hele dag optimaal wordt ondersteund door het systeem. Dit, tegen zo min mogelijk kosten.

Het configureren van een wms draait constant om het werken met veranderingen. Deze veranderingen zijn afkomstig van het bedrijf en dienen doorgevoerd te worden indien men maximale flexibiliteit wil bereiken. Een groot aantal it-afdelingen, pakt deze uitdaging aan door een groot aantal maatwerkaanpassingen in werking te stellen. Het is echter beter om juist zoveel mogelijk te kiezen voor standaardiseren. Hierbij blijft het basisplatform in tact en worden uitbreidingen en veranderingen slechts doorgevoerd in gekoppelde applicaties.

De belangrijke rol die een wms heeft binnen het distributiebedrijf hoeft niet verder te worden uitgelegd. Een wms is niet alleen belangrijk voor een bedrijf door de centrale rol die het inneemt, maar ook vooral omdat dit systeem het geheel aan fysieke processen ondersteunt. Het zorgt voor de uitgifte, ontvangst en verwerking van goederen. Het is daarom ook vanzelfsprekend dat organisaties hoge eisen stellen aan de configuraties en mogelijkheden van hun wms. Elke afwijking of onvolledigheid die in het systeem plaatsvindt, kan nare gevolgen hebben, ook al is de fout nog zo klein. De gevolgen kunnen een impact hebben op zowel de processen als de kosten. Als er één keer teveel op enter is geklikt bij de invoer van een transactie, een doos twee keer dient te worden opgepakt of een heftruck die nodeloos vijftig meter te ver rijdt; al deze zaken lijken relatief onschuldig, maar indien deze worden opgeteld over een langer tijdsbestek, kunnen al deze kleine foutjes zorgen voor heel wat onnodige extra uitgaven.

Bedrijven besteden steeds meer geld aan specifieke warenhuis beheer oplossingen, zodat de operatie optimaal verloopt. De meest essentiële keuze die zij hierbij maken is of er extreem wordt geïnvesteerd in (het zelf bouwen van) maatwerksoluties die aansluiten bij de gerichte noden van het bedrijf. Of de organisatie kan ervoor kiezen om standaardoplossingen aan te schaffen die misschien vragen om het nodige programmeerwerk. Beide keuzes hebben voor- en nadelen. In de basis, is de tweede mogelijkheid voordeliger. Het is echter zo dat de breedvoerige aanwezige functies van standaardsoluties in de praktijk echter wel meer programmeerwerk vereisen in de vorm van aanpassingen aan de broncode. Een grote diversiteit aan configuraties, vraagt trouwens veel op het gebied van onderhoud. Een groot aantal bedrijven heeft problemen gehad nadat zij hebben gekozen voor de eerste optie. Zij brengen de aanpassing van hun warenhuis management soluties te ver. Daardoor moeten zij enorm veel betalen en is het onderhoud een taak die veel tijd in beslag neemt. De flexibiliteit van de oplossing laat ook veel te wensen over.