De grootste uitdaging voor softwareleveranciers ligt in het maken van gebruiksvriendelijke applicaties. Dat blijkt uit het onderzoek dat IFS, één van ´s werelds leidende leveranciers van componentgebaseerde software, recent liet uitvoeren naar de gebruiksvriendelijkheid van software. ‘Google-achtige’ zoekfuncties, geïntegreerde ‘communities’, geavanceerde navigatie en mogelijkheden voor personalisatie vormen slechts enkele functies die een bijdrage leveren aan de huidige vraag van de internetgeneratie. Meer en meer wordt duidelijk dat deze functies uiteindelijk bepalend zijn voor de productiviteit van zowel medewerkers als organisaties.
Uit het onderzoek bleek dat de respondenten werken met het internet eenvoudiger vinden dan werken met email- en business applicaties. De top 3 van tijdverspillers was volgens de geïnterviewden het leren van de verschillende modules en applicaties (20%), het filteren van relevante informatie uit een applicatie (19%) en het navigeren tussen verschillende bedrijfsprocessen die niet logisch gegroepeerd zijn (14%). Men vindt het daarnaast tijdverspilling om informatie van de ene naar de andere applicatie over te zetten en om te werken met verschillende programma’s tegelijk. Het merendeel van de geïnterviewden kan tot slot direct een aantal gebieden opnoemen waar de bedrijfsapplicatie te lang bezig is met specifieke taken.
Alastair Sorbie, CEO van IFS licht toe: “Gebruiksvriendelijke software met extra functionaliteiten zoals ingebouwde zoekfuncties, geavanceerde navigatie en opties voor personalisatie kan het verschil uitmaken voor organisaties. Niet alleen werken medewerkers plezieriger met gebruiksvriendelijke systemen, het werk gaat ook sneller. Dit betekent uiteraard een positieve impuls voor de productiviteit binnen een organisatie. IFS speelt in op de vraag naar een nieuwe generatie systemen met specifieke functionaliteiten. Wij hebben bijvoorbeeld de ‘enterprise application search’ geïntegreerd in het hart van onze systemen. Deze ‘Google-achtige’ zoekfunctie combineert het gemak van een webtool met onze kennis van bedrijfsprocessen en de gegevens die daarvoor relevant zijn. Zo vinden we niet alleen het antwoord, we geven ook inzicht in de context, zodat het antwoord meer duidelijk maakt.“
Bronnen: CMSCentraal.nl & CMSkiezen & IFS