Een CRM (klantrelatiebeheer) is waarschijnlijk een van de meest waardevolle systemen die door kleine bedrijven geïmplementeerd kunnen worden. Het is even belangrijk als de mensen die in dienst worden genomen en zal op lange termijn een significanter effect hebben dan een individuele medewerker.
Recente onderzoeken hebben bewezen dat bedrijven met volledig werkende CRM-systemen hun verkopen met 29% kunnen laten stijgen. Maar een systeem heeft alleen de waarde van de informatie die erin wordt gestopt. Hoe kun je iedereen in een bedrijf het systeem laten gebruiken en real-time data verkrijgen?
- Maak het eenvoudig. De grootste fout die bedrijven maken is dat zij proberen een CRM-systeem te implementeren dat te moeilijk is voor medewerkers om te gebruiken. Deze systemen vereisen te veel informatie. Het enige wat een CRM-systeem in principe nodig heeft isinformatie omtrent potentiële klanten, wanneer en waar er voor het laatst over is gesproken, vervolg afspraken met data of herinnering en de actie, wie verantwoordelijk is voor de taak en de waarde van de kans.
- Zorg ervoor dat het systeem geïntegreerd kan worden met andere bedrijfssystemen. Is het CRM-systeem een aanvulling voor wat al wordt gebruikt? Kan de data gemakkelijk worden overgebracht van en naar het CRM-systeem? Als een CRM-systeem een “eiland” is, zal het minder invloed hebben binnen het bedrijf.
- Blijf het personeel trainen. Maak het systeem gemakkelijk voor de medewerkers om te gebruiken, zodat zij hun werk kunnen doen. Laat hen zien hoe zij het CRM-systeem vanuit hun smartphones of tablets kunnen hanteren. Geef beloningen aan medewerkers die het systeem het meest effectief benutten.
- Als de activiteit niet in het CRM-systeem zit, is het nooit gebruikt. Elk bedrijf moet z’n CRM gebruiken alsof het z’n enige archiefbron is. Niemand wordt beloond voor wat zij hebben gedaan als het niet in het CRM-systeem staat geschreven. Elke leidinggevende moet gebruik maken van het systeem, want anders zal niemand er gebruik van maken.
- Rapportages. Zorg ervoor dat er real-timerapportages gehaald kunnen worden uit de data. Beantwoord vragen zoals ‘Wat heeft verkoper A vorige week gedaan? Wat zijn de topverkoopkansen? Bereiken we dit kwartaal onze verkooptarget?’
Door hier rekening mee te houden, weet een bedrijf zeker dat zij goed gebruik maakt van haar CRM-systeem.