De CEO van Nimble, Jon Ferrara, zegt dat het klantrelatiebeheer waardeloos is. Hij stelt ook dat investeerders hun geld constant aan het bedrijf geven en dat Nimble daarop reageert door nieuwe attributen te maken en zij hopen dat die “waardeloos” zal veranderen in “verkoop”.
Ferrara zei aan VentureBeat: “Sinds wij twee jaar geleden zijn gestart, hebben wij telefoontjes gekregen van een aantal grote risicokapitaal firma’s en technische bedrijven die willen investeren in Nimble of deze willen kopen. Ik heb ze allemaal geweigerd.”
Ferrara noemt Nimble een klantrelatiebeheer (CRM) bedrijf en zegt verder: “Leven en het bedrijfsleven zijn sociaal en mensen kopen van mensen die zij mogen. Vroeger leerden wij mensen kennen door naar hun kantoren te gaan, maar nu gaat alles via het internet met zes verschillende tabbladen.”
Het bedrijf heeft recentelijk een tweede ronde van investeringen van Google Ondernemingen ontvangen en ook van een aantal bekende technici zoals Don Dodge, Dallas Maverics eigenaar Marc Cuban, Jason Calacanis en Dharmesh Shah. Waarom zo een grote groep voor een $1 miljoen investering? Ferrara zegt dat ze allemaal al lang aandelen van Nimble wilden hebben en ze ondersteunen de nieuwe eigenschappen die Ferrara in de nabije toekomst zal vrijgeven.
CRM systemen fungeren als database van mensen met wie je contact hebt. Van een snelle e-mail conversatie tot een complete vergadering, deze vaak cloud-gebaseerde software – de bekendste verkoper daarvan is Salesforce.com – is vaak jouw kleine zwarte boekje van verkopen. Maar omdat er zoveel verschillende manieren zijn om met mensen te communiceren, tezamen met hoeveel verschillende mensen bereikt kunnen worden met de komst van sociale media, is klantrelatiebeheer bijzonder rommelig geworden.
Nimble’s oplossing neemt jouw e-mail, kalender, sociale netwerken, bedrijfsnetwerken en een aantal andere aansluitplaatsen en verwerkt deze in zijn software. Maar zelfs met al deze integraties, zijn CRM systemen statische, eenrichtingsstraten. Daar beginnen Nimble’s veranderingen.
“De automatisering van alle klantbetrokkenheid gebieden” is het nieuwe doel van Nimble. Het zal gauw mogelijk zijn om terug te kunnen tweeten, op de Yammer wall van iemand te schrijven, een verhaal te delen op LinkedIn, of een Facebook post leuk vinden, allemaal binnen het systeem. Wanneer je met iemand bent verbonden, zal je al hun geladen sociaal netwerk updates zien, e-mails en andere contactpunten zullen allemaal in hetzelfde venster verbonden worden.
In de nabije toekomst zal Nimble met Tweetdeck, Zendesk, Hubspot, WooFoo, Hootsuite, Mailchimp en Yammer integreren om een groot scala tabbladen beschikbaar te stellen die de hele dag beschikbaar zullen zijn om te chatten.
Met het “big data” onderwerp in de omloop, wilde Ferrara weten wat je kunt doen om Nimble te betreden, maar meer wat Nimble je kan vertellen. Momenteel, verstuurt Nimble’s systeem dagelijkse e-mails die de verjaardag van een contact, een baanwijziging of andere kleine informatie aangeven. Maar binnenkort zal het systeem meldingen toevoegen die jouw laten weten over mogelijke relatie veranderingen met jouw contacten. Misschien ontglipt de voorsprong je die je eens had of een van jouw medewerkers heeft pas een connectie gemaakt met de zelfde CEO die jij de vorige maand hebt benaderd. Dit soort informatie zal gauw in jouw dagelijkse e-mails worden vermeld, waardoor jij beter weet wie je kent en hoe goed je hen kent.
Nimble is op dit gebied niet alleen. Bedrijven zoals Nutshell zijn ook bezig met het toevoegen van interactiviteit zoals het aangeven wanneer een lead “interessant” wordt en jouw de mogelijkheid bieden om met andere medewerkers te chatten zonder dat je het Nutshell portaal hoeft te verlaten. Maar zelfs met al deze nieuwe functies, moeten verkopers zoals Nimble en Nutshell oppassen dat ze niet de vroegere bedrijven nadoen die lastige enterprise software hadden door zoveel attributen toe te voegen dat gebruikers die gewoon negeerden.
Nimble’s investeringsronde heeft weliswaar veel product ontwikkeling met zich meegebracht, maar Ferrara is niet klaar met zijn zoektocht naar geld, wat helemaal afwijkt van zijn karakter. De CEO van Nimble heeft in het verleden Goldmine gesticht, een voorganger van de hedendaagse CRM technologie, en heeft die voor meer dan 100 miljoen dollar verkocht zonder geld te nemen voor de samenwerking. Toen voelde Ferrara dat hij de waarde van zijn bedrijf op die manier zou laten afnemen, maar sindsdien is hij overtuigd van de positieve effecten van een kleine kapitaalinjectie.
Ferrara zegt: “De fout die ik heb gemaakt bij Goldmine is dat als ik op het juiste tijdstip geld had genomen, ik het niet als een 100 miljoen dollar bedrijf zou hebben verkocht. Het zou een miljard dollar bedrijf zijn.”
Dus Ferrara heeft deze keer lichtelijk het VC territorium betreden, nadat hij 2 miljoen van zijn eigen dollars heeft geïnvesteerd in Nimble. Eén van de investeerders Don Dodge, momenteel een ontwerpers advocate bij Google, was geïntroduceerd aan Ferrara en na drie uren te hebben gebabbeld in het achtererf van Dodge, besloten de twee om verder te gaan met een investering. Mark Cuban maakte een indruk bij Ferrara, in feite om zijn bekwaamheid om je te zeggen wat je moet doen gebaseerd op wat hij denkt dat juist is. Dharmesh Shah bracht marketing software Hubspot ter tafel, wat wordt geïntegreerd in Nimble’s aanbiedingen. Serieel ondernemer Jason Calacanis bracht wat anders ter tafel: chutzpah.
Ferrara legde uit: “Jason heeft een reputatie en mensen houden hem hoog in het vaandel op welke manier dan ook. Op basis daarvan had ik een mening over hem gevormd en nadat ik hem heb leren kennen, begon ik zijn chutzpah echt leuk te vinden en zijn vaardigheid om te zeggen wat hij denkt, zonder zich druk te maken met hoe mensen erover denken.”
Momenteel is Ferrara op zoek naar zijn eerste ronde institutionele financiering. Hij zou de juiste investeerders willen vinden voor een totaal van 6 tot 10 miljoen dollars. Maar het gaat deze keer niet alleen om het geld.
Ferrara zei ronduit: “Ik doe niet hieraan om 100 miljoen dollar te verdienen, dat heb ik al gedaan. Ik wil de markt verstoren, omdat ik vind dat de hedendaagse CRM’s waardeloos zijn.”