Selecteer een pagina

Het komt steeds vaker voor dat groothandels het besluit nemen om hun automatisering volledig aan een externe partij uit te besteden. Een prominente reden hiervoor is dat de ICT-omgevingen binnen deze bedrijven steeds complexer worden. Grossiers die hun ICT-expertise uitbesteden, verklaren dat hun focus hierdoor beter op hun kernactiviteit, de handel, gericht kan worden. Dit blijkt uit een UNIT4 onderzoek.

Het gebruiksgemak van ICT neemt toe door de opkomst van mobiele toepassingen en cloud computing. Het veilig houden en beheren van ICT-omgevingen wordt steeds moeilijker. ICT-omgevingen omsluiten naast onderhoud, gebruiksrecht en support ook het technisch- en softwarebeheer, opleiding en periodieke release updates. Om dit alles goed te blijven beheersen, is er steeds meer kennis over ICT vereist. Met de opkomst van internethandel, de verregaande ketenintegratie en elektronische transactieplatforms is de markt actiever dan ooit. Dat houdt in dat grossiers zich steeds sneller moeten bijstellen om andere bedrijven te blijven beconcurreren. Dat is de reden waarom steeds meer handelsondernemingen ervoor kiezen voor outsourcing van de ICT in een enkele overeenkomst.

De belangrijkste redenen die groothandels hebben om hun ICT uit te besteden zijn tijdwinst en zekerheid. Andere veelgenoemde redenen zijn het belang van een band van vertrouwen met de uitbestedingspartner en de voorspelbaarheid van het kostenpatroon.

Uit de intensieve associatie tussen de ICT-dienstverlener en groothandels ontstaat zekerheid.  De samenwerking tussen deze twee ligt dichterbij een partnerschap dan een ad hoc relatie. De klanten van UNIT4 die zijn overgegaan op outsourcing zeggen dat lopende zaken sneller worden opgelost en dat er meer wordt geconcentreerd op optimalisatie. De ICT-dienstverlener is hechter betrokken bij de zaken van de groothandel, doordat zij zo intensief samenwerken, waardoor er een stevige basis geboden wordt die groei ondersteunt.

Het niet verassende kostenpatroon heeft samenhang met de betaalwijze: er wordt niet meer één grote investering gemaakt, maar bedrijven betalen maandelijks een vast bedrag. Op die manier kunnen de bedrijven voor het primaire bedrijfsproces de beschikbare liquide middelen optimaal inzetten.

Consumenten met uitbestede automatisering, vermelden dat zij veel tijdwinst kunnen boeken doordat er geen energie wordt verspild aan ICT details. Zij geven ook aan dat zij waardering hebben voor het feit dat er een aanspreekpunt is, er gewerkt kan worden met een prestatie- en geen urenmodel en zij waarderen de actuele software ook.

CRM, ERP en e-business zijn volgens de Business Unit Manager Wholesale bij UNIT4, Maurice Laan, binnen de wholesalemarkt strategische succesfactoren. Binnen iedere organisatie  vraagt deze strategische waarde een goed fundament. Actuele technologieën die altijd en op iedere plek beschikbaar zijn en de kunde voor het vertalen van deze technologieën naar een duurzaam onderscheidend voordeel vormen dit goede fundament. Er is een groeiend aantal handelsbedrijven dat beseft dat ze ondersteuning willen hiervoor. Daarom heeft UNIT4 het model ‘ICT zonder Zorgen’, waarbij zij alle werkzaamheden met betrekking tot ICT uit handen van de groothandels nemen en helpen bij het waarmaken van ambities.