Selecteer een pagina

Door de overname van verschillende aanbieders van dergelijke diensten, maakt KPN vaart met de uitrol van zijn glasvezeldiensten waaronder XMS en Concepts ICT. KPN streeft ernaar om over 4 jaren 45 procent van de breedbandmarkt bedienen.

Ondanks het feit dat KPN’s ambitie om groter te worden op de glasvezelmarkt geen geheim is, komen de overnames als een verrassing. KPN neemt in totaal vier glasvezelaanbieders over. Edutel, XMS en Concepts ICT zijn momenteel nog in handen van Reggeborgh, terwijl Lijbrandt eigendom is van Reggefiber.

KPN heeft in Reggefiber al een minderheidsbelang van 41 procent en zal ook Reggefiber Wholesale overnemen. Reggefiber Wholesale hield zich bezig met het aanbieden van glasvezeldiensten aan derden. Doordat de verhouding tussen KPN en Reggefiber gewijzigd is hoeft laatstgenoemde zich alleen nog bezig te houden met de aanleg van netwerken en het beheer daarvan.

KPN wil tenslotte 60 procent van Reggefiber voor zichzelf hebben. Op het moment dat een miljoen huishoudens via het netwerk van Reggefiber glasvezeldiensten kunnen krijgen, kan KPN zijn belang met 10 procentpunt vergroten. Het belang kan met nog eens 9 procentpunt opgeschroefd worden, zodra er 1,5 miljoen huishoudens aangesloten zijn.

Tweakers.net heeft eerder al aangegeven dat er in totaal nu 844.000 huishoudens geschikt zijn voor glasvezel via het netwerk van Reggefiber; eind vorig jaar stond de teller op 658.000. De kans dat dit jaar de grens van een miljoen wordt doorbroken lijkt klein, maar toch lijkt het streven van 1,1 tot 1,3 miljoen aangesloten huishoudens volgend jaar haalbaar in dit tempo. KPN verwacht de grens van 1,5 miljoen klanten niet voor 2014 te bereiken.

KPN heeft momenteel via partner Reggefiber 77.000 fiberklanten, terwijl dat in het tweede kwartaal nog 61.000 waren. De vier glasvezelaanbieders bedienen samen ongeveer 110.000 klanten via het netwerk van Reggefiber. Vanwege de overnames, die overigens nog door kartelwaakhond NMa moeten worden goedgekeurd, zou KPN in een klap 187.000 glasvezelklanten hebben. KPN wil zelf eind volgend jaar 250.000 glasvezelklanten hebben.

Eind oktober kondigde Tweakers.net aan dat KPN in alle stilte de investeringen in glasvezel verder had opgeschroefd. Aanvankelijk stelde KPN via glasvezelpartner Reggefiber nog wel te investeren in de aanleg van glasvezelverbindingen tot in de woonkamer, maar het bedrijf wilde geen wijkkasten meer geschikt maken voor glasvezel. In de tussentijd blijkt KPN dit echter wel weer te doen. Dit heeft het bedrijf eerder aan Tweakers.net bevestigd.

Op dit moment sluit het bedrijf zo’n 2000 nieuwe klanten wekelijks aan. Het verwacht dat de grotere beschikbaarheid en campagnes tot gevolg zullen hebben dat dit aantal in de komende periode stijgt, zodat KPN eind volgend jaar zijn doelstelling van 250.000 huishoudens als klant kan verwezenlijken. Een nieuw lokkertje wordt een glasvezelabonnement van 500Mbps symmetrisch. Het wordt dit jaar nog geïntroduceerd. Ook de userinterface van KPN’s iptv-platform zal vernieuwd worden.

KPN benadrukt verder dat zij geen zeker geen afscheid hebben genomen van vdsl2 en dat zij nog steeds in zijn kopernetwerk wil investeren. Vandaar dat zij in december beginnen met een pilot met pair bonding op het kopernetwerk. Het gebruik van pair bonding, waarbij verschillende koperlijnen worden benut, moet doorvoersnelheden van 40 tot 80Mbps mogelijk maken. Met het vectoring-algoritme zouden bovendien op termijn snelheden tot 120Mbps behaald kunnen worden.