Toonaangevend Web content beheersysteem (WCMS) SDL Tridion is goed in het beheer van merken en functionaliteiten ten aanzien van globalisering, maar zijn zwakke punten zijn de moeilijkheidsgraad van de implementatie en de prijs. Die zijn enkele verbeterpunten uit de evaluatie van de in 2011 gepubliceerde new Compass Guide evaluatie van Ars Logica.
De rapportage die deze week is gepubliceerd, gaf aan dat SDL “zonder twijfel het meest functioneel, robuust ondernemingsplatform in de industrie produceert.” Volgens Compass Guide is de grootste positieve onderscheidende factor de integratie van het product met de onderneming klantervaring beheerproducten van SDL. Het rapport wees op andere sterke punten waaronder, meerdere kanalen marketing, vertaalbeheer, architecturale scheiding van content en profielen/ rollen van de applicatie en optimalisatie voor marketing experts.
Lastig te implementeren
In het rapport stond er ook dat wanneer Tridion gebruikt moet worden in een moeilijk en gevarieerd technisch milieu, deze moeilijk kan zijn om te implementeren. Of tenminste gedeeltelijk wegens zijn gevarieerde codebase. Er werd verder genoteerd dat de prijs – een gemiddelde licentieprijs van US$250,000 – alleen goed te praten is wanneer Tridion is geïntegreerd met andere SDL producten.
Tridion, eens een onafhankelijke verkoper die gestationeerd is in Amsterdam, behoorde in 2007 tot de WCMS afdeling van SDL en deze rapportage van Compass Guide gaat slechts over de producten van die afdeling. Het rapport vermeldde dat Tridion bijzonder goed geschikt is voor wereldwijde ondernemingen wiens vereisten het beheer van merken, meerdere talen en meerdere kanaal marketing op een wereldwijde basis omvatten.
Het rapport gaf aan dat tenzij je veel plannen voor je bedrijf hebt voor de komende twee jaren, het is aangeraden om een goedkopere WCM oplossing te kiezen dan SDL Tridion.
Leider in Globalisatie Mogelijkheden
Aan de andere kant, prees Ars Logica, Tridion aan als “de onbetwiste leider in de globaliseringmogelijkheden.” Het rapport wees erop dat de andere producten van SDL “de beste vertaalbeheer, merkbeheer, digitaal/media vermogensbeheer en e-commerce mogelijkheden hebben.”
In het rapport werd verder de balans tussen complexe hardcore marketing analytics aangehaald, wat de nodige data kan leveren die nodig is voor uitgebreide en gedetailleerde campagnes. Er is verder een intuïtieve gebruikersinterface die niet-technische gebruikers kunnen gebruiken.