Op het gebied van de clouddienstenmarkt, is Software als een Dienst (SaaS) de marktleider. Uit onderzoek heeft Cambridge geconcludeerd en bekend gemaakt dat de omzet van SaaS de komende jaren veel hoger zal zijn dan die van Infrastructuur als een Dienst en Platform als een Dienst (PaaS). Cambridge voorspelt dat SaaS in 2016 92.8 miljard dollar zal verdienen, wat veel meer is dan de 21.2 miljard dollar in 2011. Aangezien SaaS een trend is geworden, is er ook veel meer vraag naar mobiele SaaS oftewel Saas-applicaties waar bedrijven via smartphones en andere draadloze apparaten mee kunnen werken.
Het is dus geen verrassing dat SaaS-verkopers op zoek zijn naar verschillende manieren om zichzelf uniek te maken in de steeds drukker wordende SaaS-applicatiemarkt. Experts geven aan dat SaaS-leveranciers de mobiele strijd aangaan door klantrelatiebeheer (CRM), onderneminghulpbronnenplanning (ERP) en andere onderneming-specifieke, mobiele applicaties aan te bieden om een grotere klantendatabase te krijgen.
Vele SaaS-verkopers gaan ertoe over om ook te werken binnen de esoterische niches.
De populariteit van Saas-CRM is niet nieuw. Het afgelopen jaar werd ook al bijna 39% van alle CRM-software als een dienst geleverd. De hedendaagse Saas-CRM-markt wordt voornamelijk door Salesforce.com geleid.
Salesforce heeft recentelijk Salesforce Touch, een HTML-5 gebaseerde Apple iOS-aanbieding, vrijgegeven. Deze applicatie dient om de Salesforce cloudapplicaties op mobiele apparaten te laten werken. Enkele maanden geleden pakte het bedrijf de sociale behoeften aan door mobiele Chatter-applicaties te integreren met haar CRM-software. Chatter is een betaald, real-time sociaalnetwerkplatform dat het voor ondernemingen mogelijk maakt om eenvoudig samen te werken.
Vele SaaS-leveranciers pakken de strijd een beetje anders aan dan Salesforce en maken zichzelf uniek met eenvoudige, specifieke applicaties en diensten. En dit is waarschijnlijk wat in de toekomst succesvol zal zijn.