Duitse technologie gigant SAP gaf recentelijk zijn nieuwe klantrelatie beheer (CRM) oplossing vrij, de 360 Klant aanbieding. 360 werd onthuld bij een conferentie in Madrid op 13 november 2012 en is gericht op het leveren van betere toegang aan bedrijven om data te verkrijgen door zich te koppelen aan traditionele CRM met gepatenteerde HANA architectuur. Het heeft redelijk veel persleden aangetrokken – maar zal het een grote invloed hebben op middenklasse IT administrators?
We hebben meer kracht nodig!
Dit is de kreet van middenklasse IT administrators die te maken hebben met de beperkingen van vele CRM systemen. De hoeveelheid binnenkomende data maakt het bijna onmogelijke om gefragmenteerde informatie te verwerken tot bruikbare hapklare stukken in een redelijk tijdsinterval. HANA van SAP moet het antwoord hebben op deze vraag, aangezien het data in RAM houdt in plaats van het terug te sturen naar een tweederangs opslagplaats. Het resultaat is een significante verlaagde implementatietijd.
Volgens een artikel bij ZDNet, noemt het Duitse bedrijf zijn product het eerste grote schaal transactionele systeem dat werkt op HANA. Mede CEO van SAP, Jim Hagemann Snabe, zei: “Dit is een reuze stap omdat het de deur opent voor massieve vergemakkelijking van data structuren in je bedrijf. Hij gaat verder door te pleiten dat veel van de moeilijkheden die aanwezig zijn in traditionele oplossingen er “niet zijn omdat we houden van de moeilijkheid, maar door de traagheid van de schijf.”
Horizonverbreding
De 360 Klant aanbieding biedt real time tekst, transacties en analyseverwerking en als toevoeging aan zijn standaard CRM componenten bevat het ook het OnDemand cloud en Jam sociaal softwareplatform. SAP stelt verder dat het klantenrelatie aspect van HANA slechts het begin is; ze zien dat als een deel van hun vijfpilaren Business Suite software.
Voor middengrote IT administrators, is een concentratie op in geheugen toegang goed nieuws, maar het gaat hier niet om een gesloten eind. SAP gaat verder als een marktleider in de CRM wereld. KT een bedrijf uit Korea bijvoorbeeld, lanceerde recentelijk volgens 4-traders een SAP HANA cloud. Dat wil echter niet zeggen dat zij er alleen voor staan. Kijk naar IBM die recentelijk is benoemd als leider in de “Magic Quadrant voor CRM Dienst Leveranciers, Wereldwijd” of Microsoft van wie zijn Dynamics CRM aanbieden een groot Australisch contract heeft gewonnen. Daarbij zijn zowel SAP als Oracle verslagen.
In gedachten toegang en real time analyse zijn geweldig voor middenklasse IT administrators die verward zijn over vraag naar aanpakbare data maar een tekortkoming hebben door systeembeperkingen. De 360 Klant aanbieding helpt een van de meest duidelijke problemen van de CRM industrie oplossen. Er is echter nog één aspect dat aangepakt moet worden: Niet alleen achteruiteinde analyse maar ook voorkant sociale ontwikkelingen zijn nodig om de uitstraling van CRM te veranderen.