Het on-demand aanbieden van customer relationship management (CRM) wordt steeds meer gebruikt en de omzet zal verdubbelen. Dat meldt onafhankelijke marktanalistenbureau Datamonitor. Volgens het rapport dat het bureau over on-demand CRM publiceert ervaren bedrijven, ook de leiders, ondanks de groei competitieve druk en hebben bedrijven het moeilijk om winst te maken in deze sterk groeiende markt.Datamonitor omschrijft on-demand CRM als oplossingen die zich meestal bevinden bij de verkoper en die het mogelijk maken dat verschillende eindgebruikers de oplossingen op hetzelfde moment kunnen gebruiken via het internet. Door deze werkwijze kan de verkoper voor iedereen tegelijk support, updates en verbeteringen aanbrengen. Hierdoor zijn de kosten van wijzigingen lager. Daarbij betaald de gebruiker meestal per termijn per eindgebruiker.
De omzet was in 2008 1,7 miljard dollar en zal naar 3,8 miljard dollar groeien in 2013. Verkopers van on-demand CRM zouden volgens Datamonitor juist nu moeten investeren in de groei van hun klantenbestand. Als ze dat niet doen, kan het verloop van de klanten gedurende de jaren de marketing en salesbudgetten zo opdrijven dat daar al het geld naar toe zal gaan. “Daarom moeten verkopers van on-demand CRM gaan kijken hoe ze andere kosten minder kunnen maken, waarbij off-shoring van productontwikkeling tot de mogelijkheden moet behoren”, aldus Mukherjee.
Bronnen:ITcommercie & CRMkiezen