Selecteer een pagina

Met de inzet van PTV Intertour (transport optimalisatie) heeft Willaert sinds kort de mogelijkheid om een planning te maken in minder tijd, met meer opdrachten en restricties en een beter resultaat. Hierdoor zullen minder kilometers gereden worden en zal de CO2 uitstoot aanzienlijk worden verminderd.

Willaert werkt met twee planners die beide een eigen verantwoording hebben. Zo is de eerste planner verantwoordelijk voor de preplanning en de definitieve planning. Terwijl de tweede planner verantwoordelijk is voor de afhaalorders die ingepland worden op de bestaande ritten.

De eerste planner maakt eerst een preplanning. Deze planning wordt gemaakt omdat de omvang van de te vervoeren bomen en struiken lastig in te schatten is. De planner doet een ronde op de laadvloer om zo de laadmeters in te schatten. Na deze preplanning wordt de uitvoerbaarheid van de verschillende ritten naberekend op basis van de beladingsgraad van de voertuigen. Hierna worden de opdrachten via een koppeling tussen het ordermanagementsysteem Soft Naert en PTV Intertour over het wagenpark verdeeld en de ritten geoptimaliseerd.

De tweede planner maakt aan de hand van de bestaande ritten een planning voor de afhaalorders via PTV Intertour. Aan het eind van de planning wordt er beslist welke wagens eerder vertrekken om de 2 en 3 daagse ritten uit te voeren. Daarnaast wordt er voor geocodering (plaatsbepaling klanten) het routeplanningssysteem TLNplanner ingezet.