Jive Software (NASDAQ: JIVE), dat zich altijd heeft geconcentreerd op sociale samenwerkingssoftware, gaat achter de sociale klantenrelatie management (CRM) honing pot van Salesforce.com aan.
Het nieuwe naamloze vennootschap lanceert de Jive Sociale Klantenservice oplossing die bedrijven helpt om te starten met CRM strategieën die werken met sociale tools. De doelen zijn typisch voor zo’n software product: kostenvermindering door het afbuigen van gesprekken, het verminderen van de tijd om de resolutie te bellen en het zorgen voor blijere klanten.
Klanten blijer maken is moeilijk te kwantificeren, maar toch hoopt Jive om dit te verwezenlijken door een aantal onderdelen van het klantenservice product. Een daarvan is “gamification,” oftewel het interessanter maken van de applicaties met spelmechanica om participatie aan te moedigen en te belonen. Enkele typische gamification hulpmiddelen zijn badges of punten.
Christopher Morace, strategie senior vice-president bij Jive zegt aan eWEEK dat deze diensten zullen worden voorzien door de gamification specialist Bunchball.
Jive zorgt ook voor een diepe aansluiting met Facebook, waardoor de Facebook pagina van een bepaald merk wordt gekoppeld aan informatie en conversaties die de klantenservice van het bedrijfsdatabase overvloeden. Salesforce.com biedt gelijke integratie tussen klantenmerken en Facebook door haar Chatter dienst.
Bovendien zal Jive’s sociaal media controle product, de klantenservice medewerkers de mogelijkheid bieden om conversaties die tevoorschijn komen te peilen over hun product of service op Facebook, LinkedID (NYSE:LNKD), Twitter en andere sociale diensten.
Hierdoor krijgen klanten een idee over wat mensen over hun merk te zeggen hebben. Salesforce.com biedt een soortgelijke oplossing die is geselecteerd uit de aankoop van Radian6.
Net als Salesforce.com, biedt Jive ook een mobiel CRM component, dat klanten en CRM medewerkers de mogelijkheid biedt om via iPhones, iPads, Android en Blackberry smartphones en tablets verbinding te krijgen. Jive zal ondersteuning bieden voor Microsoft Windows Phone toestellen door een HTML5-gebaseerde mobiele Website.
Alhoewel het verleidelijk is om te denken dat Jive Salesforce.com vermijdt voor dit CRM product, wil het bedrijf zich aansluiten bij zoveel mogelijk CRM systemen. Het Jive sociaal CRM zal werken met Microsoft (NASDAQ:MSFT) en SugarCRM, rivale CRM systemen van Salesforce.com.
De Jive klantenservice oplossing is niet helemaal af; zij lanceert de particuliere beta. Morace zei dat het idee is om de service naar het grotere publiek te brengen aan het eind van het eerste kwartaal. Toch zijn ook de bestaande klanten van Jive T-Mobile, EMC (NYSE:EMC) en McAfee allemaal de dienst aan het testen.
Wanneer de dienst wordt gelanceerd, zal Jive de basiskosten voor haar CRM oplossing stellen op $70.000 voor een jaarlijkse vergunning, hoewel die kosten hoger zullen zijn voor klanten die hogere pagina-uitzicht voor hun klanten beschikbaar stellen.
Morace zei aan eWeek: “Verwacht niet dat Jive zal stoppen met deze nieuwe sociale CRM onderneming. Dit was de eerste van veel te volgen software releases die geconcentreerd zijn op business applicaties, een teken dat het bedrijf er klaar voor is om uit te breiden van zijn sociale samenwerkingsoorsprong.
Een Jive talent management spel kan ook van de tap, gezien de huidige trends die te maken hebben met cloud human resource management software overnames op de markt. SAP (NYSE:SAP) heeft SuccessFactors overgenomen, Salesforce.com heeft Rypple genomen en Oracle heeft Taleo opgepakt.