Het is bekend dat ERP-vendor SAP op zoek is naar een grotere beroemdheid in het brede middensegment. Onder het nieuwe Ecosystem Channels Readiness-enseigne, schakelt het IT-bedrijf sindskort zijn specifieke KMO-aanpak aaneen. Eveneens nieuw en veelzeggend is de Solution Assembly Packaging-entiteit, waaronder SAP zijn gepreconfigureerde SAP All-in-One en deels SAP-suite vermarkt. Vetter: “SAP is niet langer een zuivere ERP-vendor.”
SAP’s productenportfolio voor het middensegment is drieledig. Business ByDesign is dan weer het on-demand product op basis van de SAP-suite. Het on-demand aanbod is nog niet beschikbaar op de Belgische markt. In de toekomst komt daar wellicht verandering in.
SAP All-in-One, ten slotte, richt zich op snel groeiende kleine en middelgrote ondernemingen met een verregaand gepreconfigureerd aanbod op basis van de SAP-suite. SAP All-in-One is inmiddels beschikbaar in 28 verticalisaties. De applicatie is speciaal voor bedrijven met 5 tot verschillende duizenden werknemers.
Vetter: “Op vandaag kunnen 80% van de SAP-klanten tot het KMO-segment worden gerekend (lees: met doorgaans minder dan 1.000 medewerkers, nvdr.).” Tijdens de eerste jaarhelft noteerde SAP een omzetgroei met ruim 26%. Met een omzettoename van 32% zette het middensegment uitstekende prestaties neer. SAP Business One, dat met nieuwe functionaliteiten werd voorzien, telt inmiddels 32.000 klanten en werd voor een veertig landen gelokaliseerd.
Met behulp van B1 Studio ontwikkelden driehonderd software-partners intussen meer dan 500 add-on’s (web services, applicatie-extensies, mobiele toepassingen, integratie met business en sociale netwerken, …).
Wereldwijd vermarkten meer dan 820 VAR’s SAP Business One. Business One, het resultaat van een Israëlische acquisitie, wordt tegenwoordig doorontwikkeld in China (Shanghai) en Bratislava (Slovakije).
Het nieuwe SAP Business ByDesign-aanbod richt zich zowel op bedrijfsbrede toepassingen (SAP Business ByDesign, hele suite) als toepassingen voor specifieke afdelingen/bedrijvigheden (SAP Sales OnDemand, SAP Career OnDemand, SAP Travel OnDemand, …) of voor bedrijfsmedewerkers (SAP BusinessObject BI OnDemand, StreamWork).
Robert Viehmann, senior vice-president Solution Assembly Packaging: “Wereldwijd zijn momenteel een 150-tal resellers bezig met het verhandelen van SAP Business ByDesign. Ambitie blijft tegen het jaareinde de kaap van de duizend klanten te ronden.”
Viehmann denkt dat de markt uiteindelijk voor een hybriede model zal gaan, waarbij het on-demand aanbod als aanvulling op de SAP-suite zal fungeren.
SAP HANA “game changer” in business intelligence
Nieuw in het SAP Business All-in-One-aanbod is het “fast start”-programma voor kleinere bedrijven in het middensegment. Viehmann overtuigend: “Dat programma vult 80% van de klantenbehoeften in tegen 40% van het beschikbare budget.”
Op het Internet stelt de vendor voor die doelgroep een on-line configurator voor SAP Business All-in-One ter beschikking. De user interface is ook nieuw, die qua gebruiksvriendelijkheid stappen vooruitgaat en met een aantrekkelijke business intelligence-tool wordt vergroot. In een side panel wordt, als gevolg van een simpele muisklik, bijkomende relevante en dynamische informatie weergegeven buiten de applicatie om.
Opvallens is de business intelligence add-on SAP HANA, die business intelligence dankzij in-memory computing-technologie op een hoger niveau tilt.
SAP HANA haalt binnen een korte tijd alle relevante informatie uit de achterliggende SAP-database op ten behoeve van het topmanagement, de afdelingshoofden, de product managers of nog de shop floor managers.
SAP’s in-memory computing-technologie diept data 10.000 keer sneller op dan de bestaande storage devices en kan op een direct toegankelijke geheugencapaciteit tot 50 TB terugvallen.
Robert Vetter voorspelt: “SAP HANA zal voor een trendbreuk zorgen in de toekomstige applicaties en geboden functionaliteiten.”
Sybase-technologie
Belangrijk voor de on-device strategie van SAP is de acquisitie van Sybase niet zo lang geleden. Dankzij de Sybase-technologie kan SAP, via een eigen app-store, zijn oplossingen versneld ter beschikking stellen over diverse mobiele platformen, de mogelijkheden van SAP HANA incluis. Er zal SAP een veertigtal applicaties over verscheidene mobiele platformen functioneren. Voorbeelden zijn applicaties voor reiskosten, klantenbriefing, CRM of mobiele sales. Als device management software neemt SAP zijn toevlucht tot Afaria® (ex-Sybase), dat tekent voor het beheer en de beveiliging van de mobiele applicaties.
Uit wat voorafgaat wordt duidelijk waarom zowel Robert Vetter als Robert Viehmann SAP niet langer als een zuivere ERP-vendor beschouwen. Het nieuwe SAP neemt zal ook in de brede middenmarkt, een productiviteitsplatform binnen een ecosysteem leveren dat verschillende componenten samenvoegt..