De softwarepakketten van traditionele leveranciers als SAP en Microsoft zijn duur, inefficiënt en achterhaald. Dat zegt de strategiedirecteur van Salesforce.com. Hij is niet onder de indruk van de concurrentie op de markt van bedrijfsapplicaties die op het internet draaien.
Salesforce.com, leverancier van zakelijke online toepassingen zoals klantrelatiebeheer (crm), maakt zich voorlopig geen zorgen over de concurrentie op die markt. Dat zegt Woodson Martin, strategisch vice-president voor Europa, het Midden-Oosten en Afrika is bij het bedrijf.
Martin heeft veel kritiek op de traditionele softwareleveranciers. “De zakelijke omgeving verandert razendsnel. Chief information officers willen zo veel en zo snel mogelijk innoveren om vooraan te blijven lopen. Daarvoor zijn agility en flexibiliteit nodig”, aldus Martin. Volgens hem zijn dat twee eigenschappen die traditionele softwareleveranciers als SAP, Oracle en Microsoft onvoldoende bezitten. Agility is het vermogen om tussentijds een proces snel en efficiënt aan te passen.
Hij steekt zijn minachting voor de concurrentie niet onder stoelen of banken. “De producten van onze concurrenten zijn duur, inefficiënt en achterhaald. Ze zeggen dat het leveren van maatwerksoftware moeilijk is en dat standaardoplossingen de uitkomst zijn en aansluiten bij de wensen van hun klanten. Dat is onzin. Maatwerk is juist de kern van zaken doen. Het is het belangrijkste waarmee organisaties zich kunnen onderscheiden van hun concurrenten. Maar de traditionele softwareleveranciers verliezen hun interesse in hun klanten zodra het contract is ondertekend.”
Martin voorspelt dat het gebrek aan flexibiliteit de traditionele softwareleveranciers uiteindelijk de das omdoet,. Zij wringen zich volgens hem in vreemde bochten om een stuk van de groeiende markt voor zakelijke webdiensten te veroveren. “Ze zullen blijven voortploeteren. SAP heeft inmiddels aangetoond dat ze er niets van snappen. Met al hun halve pogingen om zich op cloud computing te storten, hebben ze de markt alleen maar misleid. SAP trok het kleed onder zijn SaaS-initiatieven vandaan en laat nu zijn klanten in de kou staan.” Volgens Martin zijn SAP’s webdiensten CRM On Demand en Business ByDesign mislukt en vestigt het bedrijf zijn hoop nu op de onafhankelijke softwareverkopers (isv’s).
Ook voor Microsoft heeft Martin geen goed woord over. “Met Azure proberen ze over twee jaar in één klap leider te worden op de markt van cloud computing. Maar dat gaat natuurlijk niet zo maar. Ze lopen jaren achter op dat gebied. Wij werken er al sinds 2000 aan, dus hoe komen ze erbij dat ze alles in een keer goed doen?” Volgens Martin zoeken bedrijven een manier om met kleine investeringen grote verdiensten terug te krijgen. “Dat gaat met Azure echt niet gebeuren. Hopelijk komt Microsoft op tijd met dat inzicht en gaan ze nieuwe oplossingen bieden, die aansluiten op de bestaande cloud. Daarbij is iedereen het meeste gebaat.”