De fusie met Optizen (hij weigert de term overname in de mond te nemen) biedt volgens Eric de Bellefroid, Chief Marketing Officer Selligent synergies op functioneel en geografisch vlak. « We waren nog niet aanwezig in de interactieve marketing », vast hij samen. Optizen, dat in Hasselt gelegen is, biedt utilities aan voor het beheer van de automatisatie van sites en het beheer van dialogen van internetters. De twee oplossingen moeten zowel op vlak van technologie als van architectuur nog voor het einde van het jaar één gemaakt worden. Optizen betekent voor Selligent de kans om een nieuwe markt aan te boren.
Op de vraag of Optizen niet haaks staat op Selligent, reageerde de Bellefroid: “Wij bekijken dat niet op die manier, zelfs al zit er een zekere waarheid in.” Optizen biedt een oplossing om een project van CRM Selligent in één week tijd op te stellen, waar dat bij CRM 3 tot 6 maanden kan oplopen. Het gamma functies van CRM is natuurlijk groter. Optizen heeft wel klanten als ING op zijn conto staan en Selligent is niet van plan om eigen CRM oplossingen in de plaats zet zetten. Ze hopen wel successen te boeken in interactieve marketing en “event-triggered marketing”.
Men verwijst hiermee naar toepassingen die kunnen leiden tot specifieke onafhankelijke acties die gebaseerd zijn op het het al of niet aanwezig zijn op events (zoals inschrijving op een dienst, het niet gebruiken van een dienst waar de internetter op is ingeschreven, enz.). Optizen kan dan weer profiteren van meer financiële kracht om oplossingen te ontwikkelen en meer gespecialiseerde commerciële netwerken uit te bouwen.
Selligent was zelf al actief in Frankrijk, Duitsland en Italië (via filialen), zoekt nieuwe filialen te starten in Spanje, Polen en Slovenië en via Optizen kan het nu ook Nederland aanpakken. Het Hasseltse bedrijf telt verschillende klanten in de bank- en mediasectoren. De twee oprichters van Optizen worden belangrijke aandeelhouders bij Selligent. De CRM sector kent een enorme groei, met een stijging van het verkoopscijfer van 18% in 2007 en 16% voor het eerste semester van 2008. Ook meer en meer grotere klanten gaan zich in de wereld van de CRM gooien.
De winsten includeren ook de onderhoudskosten. “Verschillende klanten spenderen per jaar zo’n 18% van de prijs aan onderhoud. Dat is één van onze vertrouwenspunten.” De Bellefroid besluit dat Selligent “blijft verder werken aan de groei”.
Bronnen: CMSkiezen & ComputerWorld