Ook dit jaar onderzocht ITcommercie weer de onderlinge concurrentieverhoudingen van Web Content Management leveranciers in de Nederlandse markt, en voor het tweede achtereenvolgende jaar ook die van haar partners, de internetbureaus. Groei, professionalisering en specialisatie zorgen voor opvallende resultaten die we voor u op een rijtje hebben gezet.
Het is Hollands glorie in de CMS top 10 van 2008. Maar liefst vijf Nederlandse bedrijven staan er in, waaronder de top 3. Ondanks alle reorganisaties binnen Seneca, voorheen Smartsite, heeft het bedrijf haar koppositie weten te handhaven. Het verschil met de nummer twee is wel een stuk kleiner geworden en dat is dit jaar voor het eerst GX uit Nijmegen. Opvallend is de duikeling van open source. Joomla en Typo 3 zakten behoorlijk en MMbase duikelde uit de lijst. Alleen het Nederlandse Hippo, dat inmiddels ook in de Verenigde Staten is gevestigd, weet zich staande te houden. Grootste stijger is het Deense Sitecore dat zich via een aantal grote internetbureau’s als eFocus en Lectric flink omhoog heeft geknokt. Het Engelse Mediasurface, dat waarschijnlijk door marketingsoftwarespecialist Alterian wordt overgenomen, steeg ook twee plaatsen. Dat komt wellicht doordat Mediasurface, naast het topproduct Morello, met haar nieuwe aanwinst Imediacy ook het MKB wil bedienen. Ondanks dat Microsoft met haar Sharepoint oplossing geen pure WCM-speler is, is het drie plaatsen gestegen en doet ze het volgens de collega’s in de markt goed.
Bron: CMSkiezen