Selecteer een pagina

Belgische MKB’ers/KMO’s hebben geen grondig inzicht in hun klantenbestand. Wanneer zij software gebruiken voor bedrijfsautomatisering, gebeurt dat voornamelijk voor aankoop en facturatie. Dat blijkt uit een bevraging die Microsoft BeLux organiseerde bij MKB’ers/KMO’s uit België en Luxemburg. De enquête peilde bij bijna 150 firma’s in Vlaanderen en Wallonië naar de mate waarin MKB’ers/KMO’s ICT gebruiken voor hun bedrijfsautomatisering.
De meeste firma’s vallen voor hun boekhouding, ERP en CRM terug op een softwarepakket. Ongeveer een derde van de ondervraagde firma’s (29%) geeft alles gewoon in handen van een externe boekhouder. De meeste firma’s gebruiken hun bedrijfstoepassing voornamelijk voor facturatie (78%) en voor aankopen (51%). Zowat de helft (47%) gebruikt de software ook voor sales & marketingactiviteiten.

De meerderheid van de ondervraagde firma’s geeft toe dat hun inzicht in de klantengegevens niet optimaal is: ofwel kan het beter (42%) ofwel hebben zij gewoon een beperkt zicht op hun klanten (23%). Diezelfde verhoudingen vinden we ook terug bij de segmentering van de inkomsten. Bijna de helft (46%) van de ondervraagde firma’s vindt dat zij een beter zicht zouden moeten hebben op de inkomsten die per klant of per product gegenereerd worden. Een kwart van hen (25%) vindt hun kennis daarover gewoon beperkt. Het is dan ook een logisch gevolg dat er nauwelijks inzicht is in de planning en de verkoopsvooruitzichten voor de volgende maanden. Slechts 8% weet wat zij de komende maanden te verwachten hebben.