Selecteer een pagina

Onlangs heeft SugarCRM bijna 3000 nieuwe klanten binnengehaald. Dit komt doordat het softwarepakket Sugar steeds meer toepassingen en tools heeft, zoals sociale netwerken en samenwerkingsoplossingen. Ook de samenwerking met IBM heeft bijgedragen tot een toename van het klantenbestand.

SugarCRM levert software als een webdienst en software die lokaal geïnstalleerd wordt. De crm-leverancier richt zich voornamelijk op het mkb en de middenmarkt. Volgens EMEA-directeur Tom Schuster kiezen steeds meer klanten voor  SugarCRM vanwege het opensourcekarakter van de software. ‘De software is onder andere goed voor samenvoeging met sociale netwerken. We hebben verder tools om informatie uit sociale netwerken te halen. Er wordt dan samengewerkt met de technologie van InsideView die informatie verzamelt uit Twitter. Met onze software wordt de groei van sociale netweken beïnvloed. Ik geloof dat sociale netwerken onze manier van zaken doen radicaal veranderen. Misschien nu niet, maar wel over vijf jaar. Bedrijven hebben nu al een sociale netwerkstrategie of zijn deze aan het ontwikkelen.’

Sugar 6

SugarCRM heeft onlangs een nieuwe versie van zijn Sugar 6 crm-applicatiegepresenteerd. Volgens Schuster kunnen klanten met de nieuwe versie de oplossingen meer op maat maken voor bijvoorbeeld verkopers en marketeers. De software is ook te gebruiken in combinatie met mobiele oplossingen en sociale netwerken, zoals smartphones. Daarnaast is Sugar 6 meer geïntegreerd in IBM Lotus Notes. Deze integratie is ook tot stand gekomen door de crm-integratiesoftware van iEnterprises, dat door SugarCRM is overgenomen.

Sugar 6 is ook toepasbaar voor samenwerkingsoplossingen zoals Google Docs, Citrix GoToMeeting, Lotus Collaboration, InsideView en Cisco WebEx. Verder wordt de software ook gebruikt voor smartphones die werken op Android, RIM BlackBerry en de Apple iPad. De crm-software kan offline synchroniseren en biedt een nieuwe html5 -beheertool, waarmee mobiele gebruikers rapporten en dashboards kunnen bekijken. Schuster: ‘Naast sociale netwerken spelen we in op samenwerking via de cloud en mobiele oplossingen. De toekomst van crm wordt beïnvloed door een combinatie van sociale netwerken, cloud en mobiliteit. Ik merk overigens dat online crm in Nederland veel sneller wordt opgepakt dan in andere landen. Dat komt doordat een groot vertrouwen bestaat tussen klanten en leveranciers.’

IBM

SugarCRM en IBM werken strategisch samen. Zo is de software van SugarCRM toepasbaar op Cognos Business Intelligence Suite, SPSS en de WebSphere-integratiesoftware. SugarCRM wordt verder gecombineerd verkocht met IBM’s system i-software en Power-servers. De samenwerking is niet voor niks, zegt Schuster: ‘Onze alliantie leidt tot meer deals met klanten.’

In Nederland wordt de software onder andere gebruikt door de Koninklijke Notariële Beroepsorganisatie (KNB).

SugarCRM gaat een strijd aan met onder andere Microsoft Dynamics CRM-software die via de cloud en on-premise verkrijgbaar is. Ook Salesforce.com, Oracle OnDemand,  RightNow en NetSuite zijn concurrenten. Zo richt SugarCRM zich op Siebel-klanten die geen groot crm-systeem van Oracle willen aanschaffen. SugarCRM heeft wereldwijd ongeveer 7000 klanten. Laatstelijk kwamen er 2800 nieuwe klanten bij. In Nederland wordt de software gebruikt door de Koninklijke Notariële Beroepsorganisatie (KNB), het Agentschap NL van het ministerie van Economische Zaken, Landsbouw en Innovatie. Onlangs heeft een Nederlandse overheidsinstelling de software geïmplementeerd voor 3000 werkplekken. Welke overheidsinstelling dat is, wil Schuster niet zeggen. Wel een klein detail: ‘Onze software wordt daar gekoppeld aan een SAP-omgeving’.