Selecteer een pagina

De praktijk bewijst dat het ‘open’ TopIQ boordcomputersysteem naadloos is te combineren met een bestaand transportmanagementsysteem. Bulktransportbedrijf Hovetra B.V. uit Rhoon (NL) besloot haar automatisering uit te breiden met boordcomputers. Een eigen beoordeling van de performance en het kostenplaatje bracht de TopIQ al snel op de ‘short list’. Enkele maanden later – na de implementatie van 32 boordcomputers – had GreenCat er een tevreden nieuwe klant bij!

Familiebedrijf Hovetra B.V. staat al sinds 1936 op de kaart. Specialisaties zijn bulkvervoer en kiepcontainervervoer van food&feed-producten met aanvullende faciliteiten als op- en overslag, een zuig/blaasoplegger voor het leegmaken van silo’s en een verpakkingsinstallatie. De 32 wagens van Hovetra rijden voornamelijk in West-Europa, inclusief Denemarken en Zweden.

Directeur-eigenaar Sjany Both kijkt terug op een soepel verlopen operatie. “De leverancier van ons TMS-systeem en de mensen van GreenCat werkten prima samen om de systemen met elkaar te matchen. De inbouw van de TopIQ’s in de wagens namen we zelf voor onze rekening. Na al een paar weken konden we al met de eerste praktijktesten beginnen.

Inmiddels is de implementatie voltooid en profiteert Hovetra volop van de moderne functionaliteit. Sjany Both vertelt er enthousiast over: “De vervoersopdrachten gaan nu rechtsreeks van het TMS naar de boordcomputer, wat op zich al een verademing is voor de planner. Met de real-time statusrapportage kregen we er natuurlijk een krachtig beheerinstrument bij, en dat geldt ook voor de track&tracemogelijkheden. Administratief worden we extra ontlast doordat GreenCat in haar GreenLog thuisbasissoftware CAO-loonvoorloop conform TLN-standaard beschikbaar heeft. Bij veel partijen is dit geregeld via derden. Hierdoor zijn er ook geen interfaces met andere systemen meer nodig.”

Niet alleen de thuisbasis, maar ook de chauffeurs zijn blij de TopIQ. Sjany Both: “Niks ‘big brother’-gevoel, maar juist lovende opmerkingen. De communicatie verloopt nu veel gemakkelijker en dankzij het geïntegreerde en opdrachtgestuurde navigatiesysteem zijn ze eindelijk verlost van het gedoe met een los schermpje. Kortom: we zijn er allemaal op vooruit gegaan!”