Selecteer een pagina

Onlangs is de website van het Poortwachtersloket online gegaan met een totaalpakket voor werkgevers bij de ondersteuning van zieke werknemers. Bij een zieke werknemer en dreigend langdurig verzuim moet de werknemer begeleid worden volgens de Wet Verbetering Poortwachter. De kracht van de nieuwe applicatie is dat de werkgever geheel vrij is in de keuzes die hij wil maken ten opzichte van de begeleiding.

Begeleiding door de werkgever

Met het Poortwachtersloket is er de mogelijkheid dat de werkgever zelf het re-integratiedossier opbouwt en hierbij gebruik kan maken van de kostenloze verzuimsoftware. De software is op een speciale website te vinden, www.poortwachtersloket.nl. Met deze software kan de werkgever het totale re-integratiedossier en re-integratietraject zelf beheren en opbouwen. De website zal e-mails sturen wanneer en welke actie moet worden ondernomen. Verder kan het Poortwachtersloket altijd ondersteunen met bedrijfsartsen, arbeidsdeskundigen en casemanagers.

Begeleiding door het Poortwachtersloket

Naast de mogelijkheid om als werkgever het re-integratiedossier zelfstandig op te bouwen kan het Poortwachtersloket ook het gehele of een deel van het re-integratietraject voor de werkgever invullen. Maar ook hier is de werkgever vrij om te kiezen, zo kan de werkgever ervoor kiezen zijn eigen bedrijfsarts en arbeidsdeskundige in te zetten en het casemanagement uit handen te geven aan het Poortwachtersloket, of het totale of een deel van het traject door het Poortwachtersloket te laten invullen. Zo kunnen de casemanagers van het Poortwachtersloket bijvoorbeeld alleen het 1e of 2e spoor invullen. Voor bovenstaande situaties geldt dat het Poortwachtersloket online het re-integratiedossier kan bijhouden. Zo is altijd overzichtelijk hoe de zaken er voor staan. Maar ook hierin is de werkgever vrij in zijn keus, hij kan er ook voor kiezen om alles alleen “offline” te registreren.