Business intelligence (bi) als vast onderdeel van bedrijfssoftwarepaketten. Grote leveranciers zoals Microsoft, IBM, SAP en Oracle hebben leidende bi-spelers overgenomen en bepalen de huidige bi-markt. Bi wordt toegevoegd aan de bedrijfssoftwarepakketten voor bijvoorbeeld erp (enterprise resource planning) en crm (costumer relationship management) en is niet langer een op zichzelf staande activiteit.
Kosten. Door de economische situatie ontstaat bij veel organisaties toenemende aandacht voor lagere kosten. Iedereen moet evenveel of meer doen met minder geld. “Er zal komend jaar meer aandacht zijn voor slimme rapportages en minder aandacht voor architectuurprojecten, zoals grote nieuwe datawarehouses. Ook binnen het midden- en kleinbedrijf wordt nu de strijd aangegaan met Excel”, stelt Jaco Geluk van E-mergo. Hij ziet dat bi-leveranciers zich steeds meer richten op deze markt door relatief betaalbare oplossingen aan te bieden. Daarbij moeten gegevens uit verschillende systemen zonder veel ontwikkelwerk gecombineerd kunnen worden.
“We gaan van tool- en technologiegedreven bi naar het organiseren van bi. Bedrijven hebben veel geld geïnvesteerd in tools en -technologie. Dat heeft minder zichtbare toegevoegde waarde opgeleverd dan men had gehoopt. Inmiddels is de focus verschoven naar het organiseren van al deze losse stukjes bi. Optimalisatie en efficiëntie van bi staan centraal.” (Paul van der Linden, senior managing consultant IBM global business services)