Selecteer een pagina

Bij Cause Related Marketing wordt de relatie tussen bedrijf en goede doel zichtbaar gemaakt in een product of dienst. Dat kan bijvoorbeeld door het logo van het goede doel op de verpakking te plaatsen.
Bedrijven gaan bij Cause Related Marketing (CRM) een partnership aan met goede doelen, om zo wederzijds voordeel te behalen bij het marketen van een dienst of product. Vaak gaat dan per verkocht product een deel van de opbrengst naar het goede doel. Ook kan een bedrijf per transactie een vast bedrag overmaken naar het goede doel. Ook joint promotions en licentiecontracten kunnen onder CRM vallen.
Voor alle betrokken partijen biedt CRM duidelijk voordelen. Zo verwerft het goede doel inkomsten en publiciteit en kan de consument betekenis geven aan zijn consumptieve gedrag. Voor het betrokken bedrijf is CRM juist een kans om merken, producten of diensten te marketen. Daarbij sluiten goede CRM-acties nauw aan bij de core business en kunnen tot hogere verkopen leiden. Verder is het vooral van belang dat een CRM-programma kan worden ingezet voor versterking van de reputatie, versteviging van de binding met de klant en het (her)positioneren van het merk.