Salesforce.com heeft een koppeling gemaakt tussen zijn Sales Cloud CRM (klantrelatie management) applicatie en zijn Work.com medewerker prestatiebeheer software. Het bedrijf is van mening dat de combinatie gemiddelde verkopers goed kan maken en goede verkopers beter.
Work.com is het resultaat van de Rypple aankoop van Salesforce.com in het eind van 2011. Het werkt met een milieu als Facebook dat managers en teamleden in staat stelt om het werk van medewerkers continu aan te prijzen, te erkennen en er commentaar op te leveren. Dit vervangt het systeem van alles samenvatten in een jaarlijkse prestatie beoordeling.
Daniel Debow, senior vicepresident van Work.com, zei: “Er is een enorme perceptie dat verkopers gemakkelijk te beheren, muntwerkende mensen zijn. Maar het blijkt nu dat de beste verkoopmanagers goede algemene managers zijn. Ze geven erkenning aan verkopers en weten hoe zij hen kunnen motiveren.”
Hoewel niets managers ervan weerhoudt om hun medewerkers aan te prijzen wanneer zij goed presteren, kan deze erkenning kwijt worden geraakt in e-mail berichten. Linda Crawford, uitvoerend vicepresident van Sales Cloud, zei: “Work.com biedt een meer publieke manier om erkenning te geven. Zelfs top presteerders raken gemotiveerd wanneer andere mensen in positieve zin over hen praten. Het geeft hen een ego boost.”
Crawford en Debow hebben de Work.com Sales Cloud integratie gedemonstreerd. Hierbij lieten zij zien hoe erkenningen, die in de vorm van speciale awards of ‘insignes’, zoals “competitieve ninja” door de jaren heen worden vergaard door Work.com. Hierdoor kan een manager hier later gemakkelijk op ingaan en enkele hoogtepunten verzamelen voor een traditionele jaarlijkse beoordeling.
De “sociale profielen” van de medewerkers die door Work.com worden gemaakt, worden ook prijsgegeven in Chatter, de sociale samenwerking software van Salesforce.com.
De Work.com integratie is volgens Salesforce.com ideaal voor verkopers aangezien zij kunnen participeren in collega beoordelingen terwijl zij werken binnen de bekende Sales Cloud interface. Het programma is momenteel in de pilotfase en zal volgens planning medio 2013 algemeen beschikbaar zijn.
In bredere zin, draait de aankondiging van Salesforce.com om zijn ambitie om te groeien boven CRM in menselijke hulpbronnen software. Prestatiebeheer applicaties zoals Work.com hebben het potentiaal om erkend te worden voor elke medewerker in het bedrijf en zijn niet onderworpen aan zware verordeningen zoals andere gebieden van HR software. Hierdoor kunnen deze gemakkelijker worden verkocht.
De prijs voor Work.com begint bij 10 Amerikaanse dollar per maand.