Selecteer een pagina

Gamification is het toepassen van game-ontwerptechnieken bij niet game-gerelateerde situaties. Gamification verandert de bedrijfsomgeving significant. Een steeds geavanceerdere en veranderende werkdruk resulteert in vaak veranderende rollen voor medewerkers, die al enorm veel moeten doen. Nieuwe tools en software is ontworpen om bedrijven te helpen hun medewerkers te managen in geavanceerde CRM processen. Deze tools introduceren echter evenveel moeilijkheden als het verlichten van de werkdruk. Veel medewerkers falen in het adequaat leren kennen en gebruiken van de tools die hen worden aangeboden. Tegelijkertijd verwachten medewerkers meer van de relatie met hun werkplaats: ze willen betere feedback, meer groei en uitdagingen en zullen waarschijnlijk sneller dan ooit tevoren interesse verliezen in hun werk waardoor zij ook minder betrokkenheid zullen tonen.

Gamification kan een oplossing vormen voor dit probleem. Het toepassen van game technieken maakt hulpmiddelen en processen meer belonend en biedt de nodige laag tussen medewerkersmotivatie en het bedrijfsbeleid. Gamification heeft echter gebruiksaanwijzingen. Hoewel gamification het potentieel heeft om een belangrijk deel te worden van werkplekken moet het goed worden aangepakt. Aangezien het moeilijk is om een geslaagde game te ontwerpen, is het ook niet verrassend dat het opzetten van succesvolle gamification binnen een werkomgeving ook moeilijk is. Er zijn meer manieren om gamification verkeerd aan te pakken dan goed. Er kunnen bij gamification kleine fouten gemaakt worden die bedrijven tijd laten verliezen, maar er zijn ook grote rampen mogelijk binnen gamification die gebruikers tegen het bedrijf keren.

Hieronder staan 5 fouten opgesomd die gebruikers van gamification moeten vermijden:

  • Gebruik geld niet als motivatie;
  • Maak de beloning niet ‘goedkoop’;
  • Verwaarloos de bestaande programma’s niet;
  • Gebruik geen verkeerde beloningen als motivatie, want er is slechts een klein verschil tussen het bijhouden van successen en micromanaging;
  • Meet geen verkeerd gedrag.