Selecteer een pagina

Informatietechnologie execs kunnen wankelen wanneer het gaat om de aankoop van dure onderneminghardware en software tools, maar er is één ding waarvoor vrijwel alle bedrijven bereid zijn te betalen is CRM. Hoewel na verscheidene jaren van explosieve groei de laatste gegevens van onderzoeksbureau Gartner prognoses met een relatieve daling in 2014 constateren, wordt de CRM markt nog steeds voorspeld voor $ 23,9 miljard dit jaar en zal toenemen met meer dan 50% tot $ 36,5 miljard tegen 2017.

Drijfveer van de CRM markt
Vooral de cloudtechnologie is een belangrijke drijfveer voor de CRM markt. Maar het beheer van de verkoop-, marketing- en zakelijke initiatieven middels de cloud zijn slechts een deel van de vergelijking. Social media, mobiele toegang en het opnemen van grote data-analyses zijn belangrijke componenten die IT-gurus nodig hebben in hun CRM systemen.

Toen CEO en medeoprichter Marc Benioff in 1999 begon met Salesforce.com, ging het om een revolutionair concept: toegang tot enorme investeringen in hardware, software en diensten zonder de behoefte aan dure en tijdrovende CD-ROM’s. Salesforce.com implementeerde de cloud, alvorens die bestond.

Het is niet zo dat Salesforce.com het CRM speelveld naar zichtoetrekt; er zijn ook sommige grote spelers die hierbij aantippen. Microsoft is een van de eerste en haar Dynamics CRM vormt een ernstige bedreiging voor Salesforce.com CRM leidende positie.