Selecteer een pagina

Masterdatamanagement (MDM) is volgens Gartner belangrijk voor het succes van klantrelatiemanagement (CRM) optimalisatie.

De onderzoekfirma gaf aan dat bedrijven een 360 graden overzicht nodig hebben van de klant dat alle data combineert. Deze data is hoogstwaarschijnlijk binnen het bedrijf verspreid over verschillende plaatsen. De informatie die hier wordt beschreven moet worden ontdubbeld voordat een bedrijf de klant goed kan begrijpen.

Deze grootschalige aanpak staat bekend als MDM en Gartner ziet het als een aanpak die voor bedrijven net zo belangrijk is als CRM en ERP. MDM zorgt voor een holistisch, meerdere kanalenoverzicht van de klantactiviteit met een bedrijf. Volgens onderzoek zorgt deze MDM aanpak voor meer mogelijkheden voor betere klantenservice, verkoop, marketing en e-commerce.

Kies voor MDM of mis kansen

Gartner voorspelt dat bedrijven die tussen nu en 2017 werken zonder een MDM toe te passen, misleidende resultaten zullen ontvangen die klanten irriteren. Het resultaat van deze aanpak zonder MDM zal zijn dat er een 25% daling zal zijn in potentiële omzettoenames.

Bill O’Kane, onderzoeksdirecteur bij Gartner: “De afgelopen jaren heeft de verkoop van CRM software meer geld opgeleverd dan alle overige IT kosten. CRM leiders moeten de voordelen van MDM inzien om CRM te optimaliseren. Ook is het de beste keus om MDM tot een deel van de CRM strategie te maken. MDM is belangrijk bij het in staat stellen van CRM leiders om een 360 graden inzicht te krijgen van klantvereisten voor een geoptimaliseerde klantervaring.”