Selecteer een pagina

OHRA is als onderdeel van de Delta Lloyd groep, een van de grootste aanbieders van verzekeringen en financiële diensten in Nederland. Als zogenoemde ‘direct writer’ richt OHRA zich op verkoop van haar diensten via telefoon, internet of mail; dus zonder gebruik te maken van tussenpersonen. Een van de middelen die hiervoor ingezet wordt is de software van Sofon, geïmplementeerd door Boss Finance. In deze User Story lichten Marieke Braks, Manager Changemanagement Zorg & Inkomen en Harold Verbrugge, Business Proces Consultant bij OHRA hun keuze voor Sofon toe.

24/7

“OHRA is zowel actief op het gebied van zorg- en ziektekostenverzekeringen, als op gebied van levensverzekeringen en schadeverzekeringen. Als ‘direct writer’ zit onze kracht in het gegeven dat klanten 24 uur per dag direct hun verzekeringen kunnen afsluiten.” Aan het woord is Marieke Braks. Zij is binnen OHRA verantwoordelijk voor het veranderen en verbeteren van businessprocessen. “Deze methode van marktbewerking maakt dat IT een belangrijke rol speelt in onze organisatie. Sofon gebruiken wij voor het verkopen van ziekteverzuimverzekeringen, verzekeringen in het kader van de WIA (Wet Inkomen en Arbeid) en voor reïntegratieverzekeringen, alle gericht op markt van werkgevers.

Snelle implementatie

OHRA maakt sinds 2002 gebruik van de software van Sofon. De keuze voor Sofon was niet toevallig. Harold Verbrugge: “We waren op zoek naar een goed offertesysteem. In eerste instantie wilden we voor maatwerk gaan. Totdat we via Boss Finance in contact kwamen met Sofon. Uit hun verhaal – waar we eerst nogal sceptisch op reageerden – kwam naar voren dat de aanpak van Sofon goed aansloot bij onze modulaire aanpak van ICT. Bovendien is het een systeem dat snel te implementeren is en ook voor dat argument waren we gevoelig. En dat bleek; we kozen in mei voor Sofon en ruim voor de campagne ‘Ziektewet en Arbo-dienstverlening’ van eind 2002 hadden we alles draaiend! Dat is bijzonder snel want bij een product- of procesaanpassing zijn veel mensen betrokken”.

Veel combinaties mogelijk

Sofon kent bij OHRA meerdere toepassingen, zowel intern als extern. Zo kunnen werkgevers bijvoorbeeld via internet direct premies berekenen en offertes opvragen. Hetzelfde model wordt in uitgebreide vorm intern gebruikt door de medewerkers van verkoop binnendienst. Zij zijn als eindgebruiker dan ook nauw betrokken bij de ontwikkeling van producten en toepassingen. “Binnen onze afdeling Changemanagement streven wij ernaar om vooral te werken vanuit de ‘business’. Alle wijzigingen en aanpassingen moeten voortkomen uit een behoefte van de afdelingen zelf. Geen van boven opgelegde ICT-structuren, maar praktische oplossingen voor het bewerken van markten en het ontwikkelen van producten. Sofon sluit naadloos aan op deze visie”, aldus Verbrugge. Marieke Braks maakt hierbij wel een kanttekening. “Sofon is een enorm flexibel pakket. Je kunt het zo gek niet noemen, of Sofon kan het product samenstellen. Maar daarin schuilt ook een gevaar. Er zijn zoveel combinaties mogelijk dat de beheerder van het model wel heel goed moet weten waar hij of zij mee bezig is. Een kleine verandering in het model kan grote gevolgen hebben voor het totaal.

Uitbreiden voor zorg

Voor de toekomst heeft OHRA nog meer plannen met Sofon. “Het eerstvolgende product waarvoor we Sofon willen inzetten is de collectieve ziektekostenverzekering. We bieden werkgevers en andere samenwerkingsverbanden zogenoemde ‘raamovereenkomsten’ aan met vooraf vastgestelde premies en voorwaarden. Een werknemer of aangesloten lid kan dan wel of niet aanhaken bij deze collectieve regeling. Hiervoor willen we niet alleen het offerteproces optimaliseren, maar ook het vervolg in Sofon vastleggen. Hierbij denken we bijvoorbeeld aan het vastleggen van de gemaakte afspraken. Uiteindelijk zijn we uit op direct resultaat, zowel voor onze klant als voor onszelf. Sofon helpt ons daarbij”, besluit Braks.

Wat bereikte OHRA met Sofon?

  • Flexibeler en sneller invoeren van nieuwe producten
  • Orderverwerking transparanter en beter beheersbaar
  • Premieberekening direct mogelijk via Internet
  • Duidelijke en heldere offertes, zowel via internet als op papier
  • Eén offertesysteem voor meerdere producten 
  • Kostenbesparingen door relatief lage aanschafkosten en korte implementatietijd

Bronnen: CRMcentraal & Sofon Nieuwsbrief