Selecteer een pagina

NykampNyboer B.V. is één van Nederlands bekendste reclamebureaus. Zowel nationaal als internationaal werkt dit bureau aan hele diverse opdrachten op het gebied van merkontwikkeling, branding en optimalisatie van marketing. Er werken circa 45 mensen bij NykampNyboer en het bureau kwam in April 2014 met het Nederlands Kenniscentrum in aanraking. De specifieke zoekvraag van de organisatie betrof vervanging voor het enigszins verouderde Axapta van Microsoft (het tegenwoordige Microsoft Dynamics AX). In 2005, drie jaar na invoering van Axapta bij NykampNyboer, wijzigde Microsoft de naam van hun softwareportfolio naar Microsoft Dynamics, met als producten Microsoft Dynamics NAV (voorheen Navision) en het eerder genoemde Microsoft Dynamics AX.

Op zoek naar maatwerk, eenvoud en een korte leercurve
Het oude Axapta systeem was medio 2014 dus zeker aan vervanging toe en via het Nederlands Kenniscentrum werd informatie ingewonnen. Voor een projectgestuurde organisatie als NykampNyboer waren een aantal functionele eisen van belang. Medewerkers moesten op elke plaats een projectdossier kunnen bijwerken en hun uren kunnen invullen. Ook moest het gehele offertetraject overzichtelijk worden opgeslagen en moesten succesvolle acquisitietrajecten inzichtelijk worden gemaakt. Iedere medewerker moest eenvoudig met het systeem kunnen werken, de leercurves moesten kort zijn.  Dit was pas het begin van een zoektocht naar een werkbaar en overzichtelijk online ERP-systeem.

Online Business Software uit Nederland
Via diverse kennisdagen van het Nederlands Kenniscentrum en op basis van eigen onderzoek zijn een aantal softwarealternatieven onderzocht. De keuze werd eind 2014 bepaald aan de hand van schaalgrote en maatwerk, want complete ERP-systemen als SAP vond de eindverantwoordelijke een te uitgebreid systeem voor de organisatie. Uiteindelijk werd gekozen voor AllSolutions, een in Nederland opgericht bedrijf dat reeds 28 jaar ervaring heeft met het ontwikkelen van online business software. Het bedrijf is van mening dat geen enkele klant naar een standaard oplossing op zoek is en dat SaaS uit meer bestaat dan alleen het online beschikbaar maken van informatie. Dat is uiteraard een waarheid als een koe in softwareland en tevens ook de manier om je als middelgroot softwarebedrijf tussen de SAP- en Microsoft jongens stevig staande te houden.

Evaluatie van de match in 2016
Het Nederlands Kenniscentrum had een aandeel in de succesvolle match tussen aanvrager en de softwareleverancier. In 2014 was er geregeld contact tussen medewerkers van het NKC en NykampNyboer over de kennisdagen en werd gedegen geadviseerd over de te volgen stappen en mogelijke potentiële matches op basis van wensen, functionele eisen en de schaalgrote van het bureau. Aan NykampNyboer zal in 2016 worden gevraagd hun ervaringen met AllSolutions te delen.